Ielas krustojums ar puķu kastēm

Pēdējās dienās Rīgas pašvaldība saņēmusi daudz dažādu jautājumu par satiksmes mierināšanas risinājumiem, kas ieviesti centra ielās. Šeit apkopotas atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem. 

Kas ir “Rīgas vasara 2021”?

Turpinot pērn sāktos uzlabojumus Rīgas centra satiksmes drošības veicināšanai, jūnijā Rīgas dome sākusi satiksmes mierināšanas, pilsētas labiekārtošanas un kultūras programmu “Rīgas vasara 2021”. 

Tās laikā plānots uz laiku apzaļumot un labiekārtot pilsētas centra ielas, kā arī ieviest pagaidu satiksmes ierobežošanas jeb mierināšanas risinājumus. Galvenais programmas mērķis ir, izmantojot noteiktus risinājumus, kopīgi ar iedzīvotājiem meklētu labākos un efektīvākos veidus, kā padarīt Rīgas centru iedzīvotājiem pievilcīgāku un gājējiem drošāku.  Līdzīgi projekti tiek īstenoti vairākās Eiropas un citu pasaules valstu pilsētās un sekmīgi pierādījuši savu efektivitāti.

“Rīgas vasara 2021” maršrutā ietvertas Vaļņu iela, Brīvības bulvāra aleja, Tērbatas iela, Artilērijas iela, laukums pie Jaunās Ģertrūdes baznīcas, Miera iela un Baznīcas iela. Labiekārtojumu darbi Vaļņu ielā un Brīvības bulvāra alejā ir pabeigti. Miera un Baznīcas ielās un laukumā pie Jaunās Ģertrūdes baznīcas darbi turpinās vēl šajā nedēļā, savukārt Tērbatas ielas labiekārtošana sāksies jūlija otrajā nedēļā. 

Kādi satiksmes drošības uzlabošanas risinājumi tiek izmantoti? 

Būtiski, ka ielas netiks slēgtas autotransportam, bet tiks izmantoti citi, zemāk minētie satiksmes organizācijas risinājumi. 

Ātruma ierobežojumi

Lai veicinātu satiksmes drošību, jūnijā ieviesti ātruma ierobežojumi  līdz 30 km/h 

  • Baznīcas ielā visā garumā
  • Miera ielas posmā no Tallinas ielas līdz Brīvības ielai 
  • Tērbatas ielas posmā no Elizabetes ielas līdz Tallinas ielai 

Krustojumu sašaurinājumi

Lai veicinātu gājēju drošību krustojumos, Tērbatas un Baznīcas ielās izveidoti krustojumu sašaurinājumi (drošības saliņas, norobežotas ar stabiņiem). Ielu sašaurinājumi būtiski uzlabo gājēju drošību. Šaurāka brauktuve krustojumos nozīmē to, ka gājējam ir jāmēro īsāks ceļš šķērsojot ielas braucamo daļu, bet autovadītājs, redzot sašaurinātu brauktuvi, intuitīvi izvēlas samazināt braukšanas ātrumu, tādējādi samazinot negadījuma risku. Līdztekus paaugstinātai gājēju drošībai, sašaurinot krustojumu tiek iegūta brīva telpa, kurā jūlijā tiks izvietotas velo novietnes un apzaļumošanas elementi, tā padarot pilsētu skaistāku un ērtāku arī velo braucējiem.

Krustojumu sašaurinājumi Tērbatas un Baznīcas ielās ir ieviesti uz projekta laiku. Šo risinājumu efektivitāte un riski tiks rūpīgi izvērtēti, lai jau rudenī lemtu par efektīvākajiem pastāvīgiem risinājumiem gājēju drošības uzlabošanai centra ielās. 

Kāpēc atsevišķi krustojumu sašaurinājumi izveidoti uz invalīdu stāvvietu rēķina? 

Visas invalīdu stāvvietas, kuras skāra krustojumu sašaurinājumi, ir pārvietotas, nesamazinot kopējo stāvvietu skaitu. Baznīcas un Lāčplēša ielas krustojumā likvidēta viena invalīdu stāvvieta, bet tās vietā pie Labklājības departamenta izveidota viena jauna, lai saglabātu kopumā trīs stāvvietas, kā bijis līdz šim.

Uz cik ilgu laiku?

Plānots, ka projekts noslēdzas augusta beigās/septembra sākumā, taču visas vasaras garumā tiks vērtēta ieviesto risinājumu efektivitāte un lietderība, ņemot vērā iedzīvotāju atsauksmes un komentārus. Tādēļ tiek sagaidīts, ka iedzīvotāji aktīvi iesaistīsies atgriezeniskās saites sniegšanā. Projektam noslēdzoties, tiks lemts par veiksmīgāko risinājumu ieviešanu ilgtermiņā. 

Kādi ir pilsētas iedzīvotāju un viesu ieguvumi? 

Labiekārtojumu un satiksmes mierināšanas mērķis ir radīt līdzsvaru starp automašīnām un maz aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, mazināt tranzītsatiksmi un palielināt satiksmes drošību, mazinot dažādu negadījumu skaitu.  Ieviešot šos risinājumus, tika ņemts vērā pilsētas iedzīvotāju paustais viedoklis par viņu ikdienas gaitām un maršrutiem. Idejas projekta risinājumiem ir apkopotas gan no plānošanas dokumentiem, gan iedzīvotāju un apkaimju organizāciju ieteikumiem, un to izstrādē iesaistīti pilsētplānošanas un vides eksperti. Līdzīga veida programmas ir plānots īstenot arī turpmākajos gados. 

Kādēļ tieši šajās ielās ieviesti satiksmes mierināšanas risinājumi? 

Viens no “Rīgas vasara 2021” mērķiem ir arī uzlabot gaisa kvalitāti un nākotnē Rīgas centrā veidot zemo emisiju zonas. Projekta laikā ar satiksmes organizācijas izmaiņām tiks mazināta tranzītsatiksme Tērbatas un Baznīcas ielās, kas jau vēsturiski Rīgā ir gājēju iecienīti maršruti.