Ceturtdien, 29. maijā, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas sēdē Izglītības, kultūras un sporta departamenta (IKSD) pārstāvji ziņoja par 2024./2025. mācību gadā paveikto pārejā uz mācībām latviešu valodā.
“Pāreja uz mācībām valsts valodā Rīgas izglītības iestādēs ir cilvēcīgi profesionāls, pārdomāts un mērķtiecīgs process, kas balstās sadarbībā un uzticībā starp skolu vadības komandām, pedagogiem, metodiķiem, skolēniem un viņu ģimenēm. Šī nav tikai formāla reforma – tā ir iespēja augt kopā, stiprināt latviešu valodu kā vērtību un veidot vienotu izglītības telpu, kurā ikviens jūtas piederīgs. Mēs pateicamies visiem, kas šo ceļu veido ar atbildību, sirdsgudrību un profesionālu meistarību. Šī pieredze kalpo ne tikai mums, bet arī kā iedvesma mūsu kaimiņiem, kas seko ar interesi un cieņu. Latviešu valoda mūs vieno – turpinām kopā veidot skolu, kurā valoda iedvesmo, vērtības virza un izglītība vieno, “ saka Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Laima Geikina.
Šajā mācību gadā Rīgas bērnudārzos mācību process visu vecumposmu grupās tika īstenots latviešu valodā. Rīgas pirmskolās tiek nodrošināta profesionāla metodiskā un praktiskā palīdzība skolotājiem un vadības komandām, veicinot valodas apguves kvalitātes paaugstināšanu un veiksmīgu Vienotās skolas ideju īstenošanu.
IKSD sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) un Latviešu valodas aģentūru (LVA) regulāri rīko profesionālas sarunas un veic vizītes pirmsskolas izglītības iestādēs kopīgi vērtējot un analizējot Vienotas skolas pieejas īstenošanu praksē.
Izaicinājumi pirmsskolās 2025./2026. mācību gadā
Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem būs spēja nodrošināt konsekventu valsts valodas lietojumu daudzvalodīgā vidē. Mācību aktivitāšu laikā tiek lietota valsts valoda, bet savstarpējā bērnu saziņā ikdienā nereti tiek izmantotas citas valodas. Daļa vecāku nav pietiekami informēti par pārejas uz valsts valodu būtību un nozīmi, kas rada sadarbības trūkumu starp vecākiem un pirmskolas skolotājiem. Būtiski nodrošināt labu pieredzes apmaiņu un vienotas izpratnes veidošanu, lai mazinātu atšķirības valsts valodas lietojuma praksēs starp pirmskolām.
Paveiktais pārejā uz mācībām valsts valodā Rīgas skolās
2024./2025. mācību gadā 44 Rīgas pašvaldības skolas nodrošināja pāreju uz mācībām valsts valodā 17 558 skolēniem 1., 2., 4., 5., 7. un 8. klasēs. 29 no šīm skolām bija iepriekšēja pieredze latviešu valodas programmu īstenošanā mazākumtautību skolās pirms reformas ieviešanas.
Lai sniegtu atbalstu izglītības iestādēm pārejas procesā, tika īstenoti stratēģiski rīcības virzieni, organizēti semināri sadarbībā ar Rīgas Izglītības un informatīvi metodisko centru (RIIMC), kā arī Vienotas skolas atbalsta centriem – Rīgas Valsts klasisko ģimnāziju, Rīgas Zolitūdes ģimnāziju un Rīgas 34. vidusskolu. Papildus tika organizēta vasaras skola pedagogiem un skolu vadībām, tika izveidoti atbalsta video, lai sekmētu latviešu valodas nozīmes paaugstināšanu.
Arī šogad augustā plānota Vasaras skola 1. - 9. klašu pedagogiem un skolu vadības komandām "Mācību satura un valodas apguve – soli pa solim uz panākumiem", kuras mērķis ir aktualizēt efektīvas mācību metodes valodas prasmju, mācīšanās motivācijas un satura izpratnes veicināšanai, pielāgojot pieeju dažādiem izglītības posmiem vienotas skolas izpratnē.
IKSD sadarbībā ar RIIMC, IZM un Latviešu valodas aģentūru apmeklēja 25 skolas, vērojot pedagogu mācību stundas un sniedzot ieteikumus. Vizītes ļāva identificēt nepieciešamos atbalsta virzienus – efektīvas, skolēncentrētas stundas plānošana, valodas integrācija mācību saturā un metožu dažādošana.
Skolotāju profesionālais atbalsts tiek nodrošināts arī caur mentoru programmu, kurā vairāki Rīgas skolu direktori darbojas IZM mazākumtautību skolu konsultatīvajā padomē, veicot mentoru atbalsta funkcijas, vadot seminārus un daloties pieredzē.
IKSD cieši sadarbojas ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu (IKVD). 2024./2025. mācību gadā IKVD apmeklēja 16 skolas, no kurām 3 novērtētas kā “ļoti labi”, 10 – “labi”, un tikai 3 – “jāpilnveido”, kas ir būtisks uzlabojums salīdzinājumā ar iepriekšējo mācību gadu.
Forums “Vienota skola – vienota valoda”
Šajā mēnesī aizvadīts arī kārtējais IKSD rīkotais forums Rīgas skolu vadības komandām “Vienota skola – vienota valoda”, kurā atskatījās uz 2024./2025.mācību gada rezultātiem un iepazīstināja ar aktuālajiem jautājumiem un atbalsta iespējām, kas saistītas ar vienotas skolas modeļa ieviešanu Rīgas pašvaldības izglītības iestādēs.
Forumu atklāja Rīgas Zolitūdes ģimnāzijas direktore Svetlana Semenko, un Rīgas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta direktora p.i. Ivars Balamovskis.
Foruma dalībniekus uzrunāja IZM valsts sekretāra vietniece vispārējās izglītības un valsts valodas politikas jautājumos Kristīne Niedre-Lathere: “Šodien mēs runājam par projektu “Vienota skola”, kas simbolizē mūsu kopīgu apņemšanos veidot skaidrāku, cieņpilnāku un vērtībās balstītu izglītības vidi. Vienotas vērtības un vienota pieeja ir pamats tam, lai skola būtu droša, atbalstoša un godprātīgi pārvaldīta. Ceļš nav bijis un nebūs vienkāršs, bet tas ir pareizs. Un tas sākas ar mums! Paldies, ka esat daļa no šī nozīmīgā ceļa uz skolu, kur valoda vieno, vērtības iedvesmo un pārvaldība kalpo attīstībai.”
Pasākumā par vienotas skolas ieviešanas pieredzi un atbalsta nodrošinājumu skolām stāstīja IZM Izglītības departamenta vecākā eksperte Aija Krečko, norādot, ka izaicinājums ir pārmaiņu ieviešana izglītības iestādē, lai tā būtu interesanta izglītības programmu un izglītības risinājumu ziņā neatkarīgi no izglītojamo nacionalitātes vai tautības, vai vēsturiski īstenotām programmām, un skolotāju ikdienas darbā, izmantojot mācību stratēģijas, lai skolēns ir aktīvs valodas lietotājs mācību stundā.
Savukārt LVA metodiķe Linda Krastiņa iepazīstināja ar aģentūras metodiskā atbalsta nodrošinājumu skolēniem, vecākiem pedagogiem, skolām un organizētajiem pasākumiem vienotas skolas ieviešanā.
IKSD Izglītības pārvaldes Vispārējas izglītības skolu nodaļas vadītāja Anita Pēterkopa informēja foruma dalībniekus par paveikto 2024/2025. mācību gadā, nodrošinot atbalstu izglītības iestādēm vienotas skolas ideju īstenošanā izglītības procesā.
EDURIO Latvijas komandas vadītāja Lauma Tuča informēja par šā gada par aprīlī un maijā veiktās EDURIO aptaujas 1.,2.,4.,5.,7. un 8.klašu pedagogiem, 7.un 8.klašu skolēniem un arī aptaujas 1. un 4.klašu izglītojamo vecākiem par Vienotas skolas ieviešanas rezultātiem. Aptauja parādīja, ka situācija Rīgas skolās ir uzlabojusies:
- Mācību priekšmetu skolotāju atbildēs vērojama pozitīva dinamika par skolēnu latviešu valodas prasmēm ( + 11%), tomēr izaicinājums strādāt ar lingvistiski neviendabīgām klasēm saglabājas liels.
- Vecāku vērtējums par savu bērnu latviešu valodas zināšanas prasmēm ir pieaudzis (vidēji + 10%).
- Pieaug skolēnu kopējais vērtējums par pāreju uz mācībām latviešu valodā, vērtējot skolas darbu kopumā ( + 7%).
- Palielinājies to skolotāju skaits, kas norāda, ka nesaskaras ar nekādām grūtībām gatavojoties un vadot mācību stundas latviešu valodā (+ 12%).
- Saglabājies augsts novērtējums 94% skolotāju apmierinātībai ar vadības atbalstu pārejas īstenošanā.
RIIMC centra direktore Inga Draveniece informēja par daudzveidīgas profesionālās pilnveides iespējām, sekmējot vienotu izpratni par valodas stratēģiju izmantošanu mācību stundās un katra pedagoga atbildību pārejā uz mācībām latviešu valodā.
Rīgas 34. vidusskolas direktore Nataļja Rogaļeva, Rīgas Zolitūdes ģimnāzijas izglītības metodiķe Ingūna Hitrova, Rīgas Valsts klasiskās ģimnāzijas direktora vietnieces izglītības jomā Ineta Īvāne un Jekaterina Ļežaņina foruma dalībniekiem dalījās pieredzē par Vienotas skolas atbalsta centru darbu un atbalsta pasākumiem skolām, nodrošinot latvisku izglītības vidi, skolu un vecāku sadarbību un pedagogu savstarpējo mācīšanos.
Forumā norisinājās četras paralēlas domnīcas, kurās dalībnieki diskutēja par latviešu valodas prasmju vērtēšanu dažādos mācību priekšmetos, pedagoga palīga lomu skolas darba organizācijā un mācību stundu vērošanu kā sadarbības instrumentu.
Noslēgumā domnīcu dalībnieki dalījās ar īsiem pārskatiem par galvenajām atziņām un idejām, ko guvuši darba gaitā un ko plāno izmantot un attīstīt savās skolās. Tāpat sekoja ieteikumi nākamajam – 2025./2026. mācību gadam, ko sniedza IKSD Izglītības pārvaldes priekšnieka p.i. Lāsma Lancmane.
Rīcības virzieni 2025./2026. mācību gadam
- Nākamajā mācību gadā Vienotas skolas īstenošanā tiks stiprināta vienota izpratne par mācību valsts valodā ieguvumiem visām iesaistītajām pusēm – skolām, skolēniem un vecākiem.
- Tiks uzlabota komunikācija un informēšana par sasniegumiem un izglītības kvalitāti.
- Tiks izmantoti monitoringa rīki, lai analizētu skolēnu valodas prasmes mācību satura apguvē.
- Plānots pilnveidot atbalsta sistēmu skolēniem un skolotājiem, kā arī padziļināt pedagogu profesionālo pilnveidi.
- Notiks pirmsskolas un pamatizglītības programmu kvalitātes izvērtēšana un tiks veicināta latviešu valodas apguve visos mācību priekšmetos.
- Īpašs atbalsts paredzēts 1.klašu skolēniem un viņu vecākiem pirms skolas gaitu uzsākšanas.
Informāciju sagatavoja: Iveta Bulāne, Rīgas pašvaldības Ārējas komunikācijas nodaļas projektu koordinators, e-pasts: iveta.bulane@riga.lv