"Zināšanu jūdze” Pārdaugavā: Ķīpsala

25. Februāris

Zaļā meditatīvā Pārdaugava ar īpašo priekšpilsētas šarmu ir kā radīta aktivitātēm, kas saistītas ar mācībām, zinātni, radošu darbību un mākslu. Tieši šajā virzienā – kā zinātnes un inovāciju centrs – tuvākajos gados attīstīsies šī pilsētas apkaime. Portāls Rīga.lv ir sagatavojis rakstu sēriju par to, kādu sociālekonomisko ietekmi uz Daugavas kreiso krastu jau tagad un arī nākotnē radīs studentu pilsētiņu koncentrācija šajā rajonā.


RTU studentu pilsētiņa

„Saskaņā ar Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030. gadam ir paredzēts prioritārā kārtā attīstīt Pārdaugavas teritoriju kā zinātnes un inovāciju centru,” pastāstīja Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Stratēģiskās vadības pārvaldes vadītāja p. i. Guntars Ruskuls.

Foto: Riga.lv

Kā uzsvēra Guntars Ruskuls, Zinātnes un inovāciju centra (ZIC) galvenais uzdevums ir audzēt Rīgas un visas Latvijas intelektuālo potenciālu. ZIC attīstības pamats būs esošie objekti – Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) studentu pilsētiņa Ķīpsalā, Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskais centrs Torņakalnā, Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolas (RISEBA) Arhitektūras un mediju centrs H2O 6 un Rīgas Stradiņa Universitāte (RSU) Dzirciemā, kā arī Biznesa augstskola “Turība” Atgāzenē.

“Ja mēs skatāmies uz visām studentu pilsētiņām kopā, tad šo teritoriju var saukt par “Zināšanu jūdzi”, kurā izglītību gūs daudzi studenti, ieskaitot ārzemniekus. Visas Eiropas metropoles cīnās par jauniešiem. Iespējams, dažreiz viņi ir pārāk trokšņaini un nedod tūlītēju ieguldījumu ekonomikā, bet viņi ir pilsētas nākotne. “Zināšanu jūdze” Rīgā ir novatoriska un unikāla. Atšķirībā no Rietumeiropas pilsētām, kur pilsētiņas atrodas ārpus pilsētas vai to nomalēs, Rīgā kampusi jeb studentu pilsētiņas koncentrētas praktiski līdzās pilsētas centram. Tādējādi tiek radīta teritorija, kurā attīstīsies gan zinātne, gan studijas, gan uzņēmējdarbība, gan nekustamā īpašuma tirgus,” skaidro Guntars Ruskuls.

Foto: Riga.lv

Ķīpsala – pilsēta pilsētā

Sala starp Daugavu un Zundas kanālu sāka veidoties par RTU studentu pilsētiņu jau pagājušā gadsimta 60.−70. gados, kad šeit tika uzcelta Rīgas Politehniskā institūta Elektronikas un telekomunikāciju fakultātes ēka (tagad šeit atrodas Arhitektūras fakultāte), Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultāte, kā arī baseins.

Foto: Riga.lv

2010. gadā Tehniskā universitāte uzsāka plaša mēroga projektu “RTU – Pilsēta pilsētā”, kura mērķis ir radīt lielāko un modernāko inženierzinātņu un viedo tehnoloģiju centru ne tikai Latvijā, bet arī Baltijas valstīs. Astoņu gadu laikā ir ne tikai izremontētas jau esošās mācību telpas, studentu ēdnīca, viesnīca un peldbaseins, bet uzbūvēta arī Dizaina fabrika, Laboratoriju māja, jaunas Zinātniskās bibliotēkas ēkas un Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes ēka. Pašlaik norit darbu otrais posms, kura ietvaros 2019. gada oktobrī pēc rekonstrukcijas plānots nodot ekspluatācijā Būvniecības inženierzinātņu fakultātes ēku, kurā tiks izvietota arī Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultāte, kas tagad atrodas Viskaļu un Lomonosova ielā.

“Līdz 2021. gadam mēs plānojam pabeigt visu mācību jaudu pārnesi uz Ķīpsalu, kas palielinās telpu un aprīkojuma izmantošanas efektivitāti un lietderību. Nākotnē plānojam arī trešo posmu, kura laikā tiks izveidots pētniecības un inovāciju centrs,” stāsta RTU attīstības prorektors Artūrs Zeps.

Laikā no 2010. līdz 2021. gadam RTU infrastruktūras atjaunošanā ieguldīs 90 miljonus eiro.

Foto: Riga.lv

Uzņēmēji sadarbojas ar studentiem

“Mēs esam ieguldījuši lielas summas studentu pilsētiņas attīstībā Ķīpsalā, kam ir pozitīva ietekme. Pieaug interese par studijām RTU gan vietējo, gan ārvalstu studentu vidū. Viņus piesaista mūsdienīga infrastruktūra, labiekārtota vide, labi mācību un dzīves apstākļi. Pieaug arī uzņēmēju interese, kuri arvien biežāk piedāvā sadarbības iespējas. Šajā ziņā īpaši pieprasīta ir mūsu Dizaina fabrika, kur uzņēmēji kopā ar mūsu studentiem un pasniedzējiem var radīt savu inovatīvo produktu prototipus,” stāsta Artūrs Zeps.

Pēc RTU datiem, 2018. gadā uz Dizaina fabrikas bāzes 52 uzņēmumi izstrādāja jaunus produktus, akcelerācijas programmā piedalījās 223 partneri. Rezultātā tika izveidoti 38 jauni demoprojekti, kas investīciju veidā piesaistīja 400 tūkstošus eiro. Dizaina fabrikas programmā “IdeaLab”, kas paredzēta uzņēmējdarbības iesācējiem, piedalījās 22 studentu komandas, kuras uzvarēja 94 pretendentu konkursā. Savukārt inovāciju platformu “Demola Latvia” izmantoja 39 komandas, kurās bija 195 dalībnieki no 15 augstskolām.

Foto: Riga.lv

Vairāk jauniešu – vairāk pasākumu

Patlaban studentu pilsētiņā Ķīpsalā katru dienu atrodas aptuveni seši tūkstoši studentu un darbinieku, bet pēc projekta “RTU – Pilsēta pilsētā” pabeigšanas te katru dienu studēs un strādās vairāk nekā 11 tūkstoši universitātes studentu un darbinieku.

Pēc Artūra Zepa domām, jauniešu skaita pieaugums jau ir ietekmējis rajona dzīvi. “Tagad Ķīpsalā notiek daudz vairāk kultūras un jaunatnes pasākumu,” viņš piebilst. Daudzējādā ziņā situācija ir atkarīga no tā, kā attīstīsies Preses nams un tam piegulošā teritorija.

Biedrības “Ķīpsalas pilsoņi” valdes loceklis Rolands Zītars sarunā ar portālu Rīga.lv atzīmēja, ka kopumā Ķīpsalas iedzīvotāji ļoti pozitīvi vērtē RTU studentu pilsētiņas attīstību. Teritorija un ēkas tiek sakārtotas, kas pozitīvi ietekmē vidi. Nevar arī apgalvot, ka Ķīpsalā, parādoties lielākam skaitam jauniešu, būtu kļuvis trokšņaināk. Taču netiek atvērti jauni veikali, sabiedriskās ēdināšanas vietas vai citi uzņēmumi, kas orientēti uz studentiem. “Acīmredzot ir pietiekami ar esošo infrastruktūru, piemēram, tuvējo iepirkšanās centru “Olimpia” un pakalpojumiem, kas tiek sniegti studentu pilsētā,” pieļauj Rolands Zītars. Taču viņš atzīmē, ka ārvalstu studentiem, kā arī studentiem no citiem Latvijas reģioniem būs nepieciešams mājoklis, kas nozīmē, ka nekustamā īpašuma vērtība “Zināšanu jūdzē” pieaugs.

Foto: Riga.lv

... tikai vējš svilpo starp spārēm

Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrības “BT 1” valdes priekšsēdētājs Viesturs Tīle atceras, kā 90. gadu sākumā viņš meklēja piemērotu vietu izstāžu rīkošanai, un pie viņa vērsās RTU pārstāvji, piedāvājot Ķīpsalā esošās sporta arēnas telpas, kas bija iekonservētas celtniecības stadijā. “Ēkai bija tikai koka jumts, visur staigāja vējš un jau bija savairojusies sēnīte, tāpēc ēka varēja iet bojā. Pēc vienošanās noslēgšanas par izstāžu centra izveidi tika izveidots kopuzņēmums RTU−BT 1 un izstrādāts jauns projekts daudzfunkcionālas halles celtniecībai. Tolaik Ķīpsala nebija blīvi apbūvēta un apdzīvota, tā bija Dieva aizmirsta vieta. Uzcēlām izstāžu centru, un Ķīpsala sāka attīstīties,” stāsta Viesturs Tīle.

Foto: Riga.lv

Viņš ir pārliecināts, ka jaunieši piešķir vietai īpašu dinamikas un attīstības sajūtu. “Jaunieši labprāt apmeklē mūsu izstādes un konferences, izmantojot tās izglītošanās procesā, pusdieno mūsu kafejnīcā, kā arī organizē savus pasākumus izstāžu centra telpās. BT 1 un RTU bijuši kopīgi veiksmīgi projekti, piemēram, starptautiskā zinātniskā konference “EPE'18 ECCE Europe”,” viņš pastāstīja.

Vajadzīgas autostāvvietas

Bet jebkura attīstība ir saistīta arī ar izaugsmes problēmām. Viesturs Tīle uzskata – ja RTU spēs realizēt visus savus ambiciozos plānus, tas var ierobežot izstāžu zāles funkcionalitāti. Mūsdienu studenti un pasniedzēji labprāt brauc ar automašīnām, un pēdējos gados automašīnu skaits ir būtiski palielinājies. Izstāžu centram ir nepieciešams daudz autostāvvietu, uzsver BT 1 vadītājs. Viņš uzskata, ka ir pienācis laiks domāt par šīs problēmas risināšanu. Līdzīga situācija veidojās arī pie izstāžu centra Frankfurtē, bet pilsēta atrada lielisku risinājumu – no lidostas līdz ieejai izstāžu centrā kursē vilciens, ar ko brauc gan izstāžu dalībnieki, gan apmeklētāji, jo autostāvvietu nav. “Mēs uzskatām, ka Zundas kanāla krastmalā, saglabājot zaļo zonu un uzliekot īpašu segumu, būtu iespējams organizēt papildu stāvvietas, kas būtu pieejamas izstāžu laikā. Mēs vēlamies šo jautājumu izvirzīt apspriešanai Rīgas domes Satiksmes departamentā,” saka Viesturs Tīle.

Foto: Riga.lv

Pēc viņa domām, Ķīpsalas infrastruktūras attīstībā jāņem vērā ne tikai studentu pilsētiņas un izstāžu centra nākotne, bet arī Daugavgrīvas ielas, Preses nama un salas ziemeļu daļas attīstības plāni. “Ir vitāli nepieciešama vēl viena pārejas vieta pāri Zundas kanālam, piemēram, no Durbes ielas līdz P. Valdena ielai. Tagad Ķīpsalas iela un kanāla krastmala ir pārslogota, šeit veidojas satiksmes sastrēgumi, jo nokļūt uz tām var tikai no Vanšu tilta,” uzskata V. Tīle.

Ir vajadzīgs arī sabiedriskā transporta maršruts, kas šķērsotu Ķīpsalu, savienojot, piemēram, centru ar Pārdaugavas apkaimēm. Tas atvieglotu pārvietošanos uz Ķīpsalu un atbrīvotu teritoriju no mašīnām izstāžu laikā, kas, starp citu, ir viena no galvenajām biedrības “Ķīpsalas pilsoņi” pretenzijām pret BT 1.

Foto: Riga.lv

SKAITĻI

  • 197,5 hektāri – tāda ir Ķīpsalas teritorija
  • 14 222 studenti, ieskaitot ārzemniekus, mācās RTU (2018. gada 1. oktobra dati)
  • 6000 studentu un RTU darbinieku ik dienas atrodas Ķīpsalā
  • 1152 cilvēki dzīvo Ķīpsalā
  • 200 miljonus eiro plāno ieguldīt “PN Project”, Preses nama īpašnieks, šī objekta un apkārtnes attīstībā.

Avoti: RTU un tīmekļvietnes apkaimes.lv dati