Veselīgi un garšīgi: Rīgas restorānu ēdienkartes, kas nāks par labu jūsu veselībai

30. Oktobris

Ja esat pareiza uztura piekritējs, dodoties uz kafejnīcām un restorāniem, visticamāk, aizdomājaties par to, vai jums atradīsies ēdiens, kas nebūs pretrunā jūsu centieniem pieturēties pie sabalansēta un veselīga uztura. Esam sastādījuši divas ēdienkartes, kas sastāv no Rīgas restorānu ēdieniem un noteikti nekaitēs figūrai, un atspēkos stereotipu, ka diēta un došanās uz restorānu ir divas nesavienojamas lietas.


Restorāns “Melnā Bite” (Audēju iela 13)

Brokastis: Ādažu siernīcas “Soira” mocarella ar dažādu šķirņu tomātiem, ķirbju eļļu, sēklām un rukolu

Šis ir visai uzturvielām bagāts un sātīgs ēdiens – tieši tas, kas nepieciešams brokastīm. Turklāt šis ēdiens arī ir samērā veselīgs. Mocarellas siers satur daudz kalcija un fosfora, kā arī lielu daudzumu B12 vitamīnu.

Arī ķirbju sēklu un eļļas pozitīvo ietekmi uz veselību pārvērtēt ir diezgan grūti. Ķirbju eļļu jau izsenis sauc par “miniatūro aptieku” – vienā tējkarotē šīs eļļas atrodams tikpat daudz organismam derīgo vielu, cik trīs kilogramos ķirbju: vitamīni B1, B2, C, P, flavonoīdi, palmitīnskābes, stearīnskābes, oleīnskābes, linolskābes. Ķirbji stabilizē vielmaiņu, izvada no organisma toksiskās vielas, novērš čūlas un sklerozi, kā arī darbojas kā arī ir apdāvināts ar antiseptiskām īpašībām. 

Foto: Riga.lv

Pateicoties augstajam vitamīnu, makro un mikroelementu saturam, rokola tiek uzskatīts par ļoti labu enerģijas avotu. Tā ātri uzlabo tonusu, palielina darba spējas, uzlabo vielmaiņas procesus un gremošanu, uzlabo nervu sistēmu. Veselīgās īpašības kombinācijā ar zemu kaloritāti padara to par neaizstājamu produktu tiem, kuri vēlas atjaunot vai saglabāt savu figūru.

Pusdienas: Pērļu risoto ar sēnēm un spinātiem

Šo noteikti varētu saukt par jaunības, skaistuma un veselības ēdienu. Pērļu grūbas satur šķiedrvielas, aminoskābes, īpaši daudz lizīna, kas nepieciešams kolagēna veidošanās procesā, B, A, D, E, H un PP grupu vitamīnus, minerālvielas: kāliju, kalciju, cinku, selēnu, varu, mangānu, dzelzi, jodu, hromu, fluoru, molibdēnu, kobaltu, niķeli un fosforu. Pērļu grūbas ir unikālas ar savu spēju pilnībā neitralizēt alerģiskas reakcijas. 

Foto: Riga.lv

Sēnes nāk par labu veselībai to sabalansēto bioloģiski vērtīgo sastāvdaļu dēļ – sēnēs atrodamas olbaltumvielas, tauki, ogļhidrāti, vitamīni, mikroelementi. Tajā pašā laikā gandrīz 90% to sastāva ir ūdens, kā rezultātā sēnēs ir zems kaloriju daudzums, tās ir viegli sagremojamas un diētiskas.  

Savukārt spināti ir viens no retajiem produktiem, kurā ir atrodami gandrīz visi cilvēka organismam nepieciešamie vitamīni, tāpat tajos ir liels daudzums mikro un makroelementu, kā arī neaizvietojamās aminoskābes.

Vakariņas: Vesela forele ar tvaicētiem dārzeņiem

Ēdiens sastāv no foreles, pupiņām, kartupeļiem, burkāniem, zirņiem, patisoniem un spinātiem. Un jau pat tā pagatavošanas veids – tvaicēšana – izsauc pārliecību, ka vakariņām tas ir samērā viegls ēdiens. Tāpēc noskaidrosim, kādas ir sastāvdaļu pozitīvās īpašības.

Forelei ir pārsteidzoši bagātīgs vitamīnu un minerālvielu sastāvs. Tajā lielos daudzumos atrodamas Omega-3 taukskābes, kā arī dažādi vitamīni, jods, cinks, fosfors, kālijs. Foreles lietošana uzturā uzlabo smadzeņu darbību, samazina iespējamību saslimt ar aterosklerozi, palielina cilvēka darba spējas, kā arī novērš letarģijas un miegainības sajūtu.

Foto: Riga.lv

Pupiņās ir atrodamas augstas kvalitātes sagremojamās olbaltumvielas, kas līdzinās gaļas produktu olbaltumvielām un pārsniedz tās uzturvielu saturu. Tā pati īpašība piemīt arī zirņiem. Arī patisonam ir diētiskas un ārstnieciskas īpatnības, tie saistītā veidā satur ūdeni (90-94%) un sārmu savienojumus, kas veicina pilnīgāku olbaltumvielu uzsūkšanu. Ideāls produktu komplekts vakariņām!

Restorāns “Province” (Kaļķu iela 2)

Brokastis: Biezpiena plācenīši ar žāvētiem augļiem

Ļoti daudzas diētas ietver biezpienu. Tā unikalitāte slēpjas tajā, ka tas uzsūcas ļoti viegli un ātri. Turklāt tajā ir aminoskābes, kas ir ļoti svarīgas gremošanas sistēmai. Tāpat tās palīdz normālai nervu sistēmas darbībai. Kauliem, zobiem un sirds muskuļiem par labu nāk kalcijs un fosfors.

Foto: Riga.lv

Žāvēti augļi organismam nāk par labu tieši tajos atrodamo vielu dēļ. Tie ir viens no labākajiem līdzekļiem pret anēmiju, avitaminozi vai depresiju. To sastāvā esošais kalcijs ir nepieciešams matu, nagu un kaulu skaistumam un veselībai. Magnijs un kālijs labvēlīgi ietekmē sirds, asinsvadu un nervu sistēmas, dzelzs ir svarīga normālam asinsrades procesam, šķiedrvielas veicina labu kuņģa un visa gremošanas trakta darbību.

Pusdienas: Trusis skāba krējuma mērcē ar svaigiem dārzeņiem

Pateicoties truša gaļas zemajam kaloriju saturam, tā tiek uzskatīta par diētisku. 85% truša gaļas sastāv no muskuļu audiem, kas ir daudz vairāk, kā cūkgaļai vai liellopa gaļai. Šis produkts ir bagāts ar vitamīniem C un B (jo īpaši B3 un B12). Tāpat tajā ir daudz dzelzs, mangāna, fluora, fosfora un kālija. Cilvēki ar sirds un asinsvadu sistēmas saslimšanām to var bez uztraukumiem lietot uzturā, jo truša gaļā nav holesterīna.

Foto: Riga.lv

Svaigi dārzeņu ir daudzu vitamīnu, jo īpaši A un C avots, tajos atrodams daudz minerālvielu, kas nepieciešamas normālai organisma darbībai, piemēram, kālijs, kalcijs, magnijs, fosfors, un citi. Dārzeņi nāk par labu organismam ar to, ka tie satur gremošanai svarīgās šķiedrvielas.

Vakariņas: Mājas zivju kotletes ar sinepju mērci un grilētiem dārzeņiem

Iedrošina jau tas vien, ka kotletes ir gatavotas pēc mājas kotlešu receptes, turklāt tās tiek gatavotas no zivīm. Jebkura zivs – upes, jūras vai audzēta mākslīgos apstākļos – ir daudzu noderīgu vielu avots, neatkarīgi no tā, kā zivs ir pagatavota.

Zivis satur olbaltumvielas, mikro un makroelementus (jodu, fosforu, kalciju, fluoru, cinku, utt.) un vitamīnus (A, B6, B12, D, E). Bet visvērtīgākās zivīs ir Omega-3 un Omega-6 taukskābes. Tās strauji samazina holesterīna koncentrāciju asinīs un labvēlīgi ietekmē smadzeņu, sirds un asinsvadu veselību, kavē depresijas un demences attīstību.

Foto: Riga.lv

Par dārzeņu pozitīvajām īpašībām mēs minējām jau augstāk. Taču runājot par pagatavošanu uz grila, varētu teikt, ka tas ir vienkāršākais un labākais ēdiena pagatavošanas veids. Tas nekā nenāk par sliktu pat cilvēkiem ar hroniskām kuņģa un aknu slimībām. Grils nodrošina ēdiena pagatavošanu bez jebkādu tauku vai eļļu izmantošanu. Turklāt produktu sulas nelielos daudzumos vienkārši izgaro, tādējādi to piesātinātais aromāts ēdienu papildina ar patīkamu garšu.

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv