Ūdens skaitītāju rādījumu nodošana: kādēļ papīram ir jāaiziet pagātnē

31. Oktobris

Lielākajos uzņēmumos papīra rēķini nu jau ir kļuvuši par vēsturi. Tiek izmantoti precīzāki, ātrāki, dabai draudzīgi, finansiāli izdevīgi veidi kā rēķinus un citu dokumentācijas nogādāt klientam. Šobrīd arī SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP), kurš klientus jau vairākus gadus aicina izmatot videi draudzīgākos e-pakalpojumus, uzsācis papīra dokumentācijas samazināšanu.


Uzņēmums samazinājis ūdens patēriņa skaitītāju rādījumu papīra veidlapu lietošanu, izvirzot prioritātē elektroniskās iespējas – vortālā e-parvaldnieks.lv ar vai bez reģistrēšanās, SMS un datu ievadīšanu klientu apkalpošanas centru kioskos. Tik plašs ūdens patēriņa rādījumu iesniegšanas veidu klāsts radīts, lai jebkuram klientam radītu iespēju iesniegt rādījumus.

Foto: Riga.lv

Iepriekš ūdens patēriņa skaitītāju rādījumu veidlapa bija ietverta drukātajā rēķinā, taču tā vairs nav, rādījumu iesniegšanas veidlapu iespējams saņemt tikai RNP klientu apkalpošanas centros. Šādas izmaiņas ir sākot no septembra un šobrīd papīra formātā iesniegto rādījumu ir kļuvis jau vairāk kā četras reizes mazāk.

Papīra lapiņu ilgais ceļš

“Lapiņa, kuru jūs iemetat šim nolūkam paredzētajā pastkastītē, līdz RNP teritoriālajam iecirknim veic šādu ceļu: sētnieks izņem lapiņu no pastkastītes, dodas uz savu iecirkni, kur tās nodod uzkopšanas darbu meistaram, kurš dodas uz ūdens skaitītāju rādījumu kontroliera kabinetu, kur dati no katras lapiņas tiek ievadīti sistēmā un tikai pēc tam šie dati nonāk pie uzskaitvežiem, kuri sagatavo rēķinus par patērēto ūdeni. Tātad katra papīra lapiņa ir pabijusi pie četriem darbiniekiem, un tās kopējais ceļš prasa vismaz 30 minūtes darba laika,” portālam Rīga.lv pastāstīja RNP iecirkņa “Austrumi” vadītājs Jānis Vaitkevičs.

Foto: Riga.lv

Kā dati nonāk sistēmā?

Ja vēl augustā visos RNP iecirkņos darbinieki saņēma aptuveni 120 000 lapiņas ar skaitītāju rādījumiem, tad tagad to skaits vairs nepārsniedz 30 000. Valentīna Bukovska strādā par ūdens skaitītāju rādījumu kontrolieri jau septiņus gadus. Agrāk viņai ik mēnesi nācās apstrādāt vairāk nekā desmit tūkstošus lapiņu ar ūdens patēriņa datiem, bet tagad to skaits ir krietni samazinājies. Turklāt viss šis lapiņu apjoms ir jāapstrādā un jāievada sistēmā trīs dienu laikā.

Foto: Riga.lv

“Mums ir vienīgais aparāts, kas spēj trīs stundās apstrādāt 10 tūkstošus papīra lapiņu, nevienu neizlaižot. Bet šie ir aparāti, ar kādiem strādā pārējie ūdens skaitītāju rādījumu kontrolieri. Tāds aparāts var nepamanīt pat septiņu lapiņu salipšanu kopā, un tādēļ nākas veikt darbu ar rokām, apstrādājot pa vienai lapiņai. Vienas darbdienas laikā ar to nav iespējams apstrādāt vairāk par 500 lapiņu,” stāsta Valentīna.

Kad noskenētais lapiņas attēls ar rādījumiem ir nonācis īpašā apstrādes programmā, var identificēt kļūdas. Par kļūdu programma uzskata jebkuru lapiņu (izplēstu no burtnīcas vai vienkārši baltu papīra lapu), kas nav RNP klientu apkalpošanas centros izsniegtā ūdens rādījumu ievades lapiņa. Ja rādījumi ir iesniegti uz neatbilstīgām lapiņām, darbinieki tos ievada manuāli, un tas atkal aizņem papildu laiku.

Foto: Riga.lv

Pēc visu datu ievades ūdens skaitītāju rādījumu kontrolieri saņem datus par konkrētās ēkas ūdens patēriņu no uzņēmuma “Rīgas ūdens”. Ļoti bieži šie dati atšķiras no iedzīvotāju iesniegtajiem. Un te atkal ir darbs ūdens skaitītāju rādījumu kontrolieriem, kuri, meklējot starpības iemeslu, vēlreiz pārskata katra dzīvokļa un ēkas datus. Maksimālais dzīvojamo ēku skaits, kuru datus viens kontrolieris var pārbaudīt vienas darbdienas laikā, ir 50, ja tajās ir ne vairāk kā 200 dzīvokļu.

Foto: Riga.lv

Neaizmirstiet par ūdens skaitītāju verifikāciju!

Visvairāk sūdzību un pretenziju no dzīvokļu īpašniekiem rodas, saņemot ikmēneša rēķinu ar iekļauto ūdens aprēķinu, kas parasti skan apmēram šādi: “Pazuda lapiņa, un tādēļ es, nevarēju iesniegt skaitītāju rādījumus” vai “Es iemetu lapiņu pastkastītē, bet darbinieki to acīmredzot ir pazaudējuši” un tml.

Taču problēmas rodas arī tad, ja iedzīvotāji ir aizmirsuši iesniegt verificēto ūdens skaitītāja (-u) aktu un sertifikātu (-us) un dara to vienlaikus ar ikmēneša ūdens patēriņa datu iesniegšanu.

“To, ka nav iesniegti dokumenti par jauno/verificēto ūdens skaitītāju, cilvēki parasti atceras tad, kad pienāk brīdis iesniegt ūdens patēriņa rādījumus. Izveidojas situācija – veco skaitītāju rādījumus viņi vairs iesniegt nevar, jo sistēmā tie tiek uzskatīti par nederīgiem, savukārt tikko verificēto skaitītāju rādījumus viņi vēl nevar iesniegt, jo pārvaldnieks vēl nav paguvis sistēmā ievadīt attiecīgos datus. Lai izvairītos no kļūdām un lapiņu ar skaitītāju rādījumiem nozaudēšanas, aicinām mūsu pārvaldīšanā esošo māju iedzīvotājiem izmantot vienu no rādījumu elektroniskās iesniegšanas veidiem,” uzsver uzņēmuma RNP Komunikācijas nodaļas pārstāve Solvita Kaktiņa.