Tramvaju pasaule: kas un kur veic to kapitālremontu (foto)

2. Februāris

Brīvības ielā 191 atrodas specializētās remontdarbnīcas un 5. tramvaju depo. Tā ir vesela pasaule, kurā tramvaju sastāvi gūst jaunu elpu – šeit tos uztur un tiem veic apkopes, pieteikuma remonti un kapitālos remontdarbus. Sagatavošanas un ražošanas cehu vada Igors Čuvirovs, kuš uz jautājumu – ko viņi šeit dara, atbild īsi: visu.


Prasme pagriezt skrūves ir iemaņa, kas pabaros tevi jebkuros laikos. Tieši tā man teica tēvs, kad izvēlējos profesiju. Mācīties es devos uz pašreizējo RTU par inženieri – mehāniķi, izvēlējos specialitāti, bez kuras tagad nevarētu iztikt – materiālu apstrāde ar spiedienu. Aukstā un karstā kalšana, liešana… Mācījos un strādāju, bet bija grūti – informācijas apjoms augstskolā bija milzīgs, prasības bija ļoti augstas. Bet es tiku galā, saņēmu diplomu un sāku savu karjeras ceļu ar darbu rūpnīcā kā virpotājs.

Foto:

Pašlaik es vadu sagatavošanas un ražošanas cehu. Manā pakļautībā ir atslēdznieki, elektriķi, krāsotāji, virpotāji, frēzētāji, metinātāji, kalējs, mums ir vairākas nodaļās, piemēram, termiskās apstrādes nodaļa un smēde, kur mēs apstrādājam tramvajiem izgatavotās detaļas. Lielākā daļa darbinieku ir vecumā no 50 līdz 70 gadiem. Tāpēc novērtējam katru jaunu darbinieku, kas pie mums atnāk un paliek.

Ar savlaicīgu un pareizu uzturēšanu tramvaji var kalpot mūžīgi (smejas). Ar mūžību es pārspīlēju, bet ar mūsu uzturēšanu parasti tramvaji strādā patiešām ilgu laiku. Ik pēc diviem vai trīs tūkstošiem kilometru tramvajs tiek atvests uz tehnisko apkopi – ja nepieciešams, mēs to labojam. Pastāv arī ārkārtas situācijas, tas ir avārijas remonts, bet tādi gadās ļoti reti. Kas attiecas uz kapitālajiem remontiem, mums ir liels gada plāns, kādā kārtībā mēs sastāvus remontējam. Trīs sastāvu remonts var ieilgt līdz pat vienam mēnesim.

Foto:

Ik pēc 100 tūkstošiem kilometru tramvaji tiek atvesti uz kapitālo remontu. Sastāvam jābūt labi uzturētam, pasažieriem ērtam un drošam. Mēs to pilnībā izjaucam un veicam detaļu tīrīšanu, noņemam rūsu un netīrumus, un ķeramies pie remonta. Mēs paši izgatavojam jaunu grīdu, apšuvumu, nojumes, un daudz ko citu, tas ir, protams, detaļas, kuras mēs pasūtām, izgatavot saviem spēkiem mēs nevaram nekā.

Tramvajiem nepatīk mūsu laika apstākļi. Tramvajiem nepatīk putekļi un smiltis, mitrums un dubļi. Šādos apstākļos nepieciešama uzmanība un profesionāla apkope.

Priecē, ka vandaļu ir kļuvis mazāk. Ja agrāk pie mums pastāvīgi tika atvesti tramvaji ar izsistiem vai saskrāpētiem stikliem, tie bija apzīmēti un vēl dažādos veidos sabojāti, tad tagad šādu gadījumu ir daudz mazāk. Visdrīzāk, cilvēki ir kļuvuši apzinīgāki un arī baidās, ka viņus nofilmēs un viņi kļūs par video rullīšu varoņiem internetā.

Foto:

Uzņēmums “Rīgas satiksme” rūpējas par saviem darbiniekiem. Sporta zāle un baseins, sporta spēles, kurās es aktīvi piedalos kopā ar sievu – arī viņa strādā “Rīgas satiksmē”. Tā nu sanāk, ka visa mana dzīve – gan darbs, gan atpūta - ir saistīta ar RS.