Tālruņa līnija senioriem: par ko runā cilvēki gados

19. Aprīlis, 2016

Jādomā, ka priekšstats par to, kas ir zvanu centrs, ir ikvienam. Tā ir vieta, kur valda troksnis un kņada un rosās cilvēki, kuri runā visi vienlaikus un pat šādos apstākļos prot nezaudēt sarunas pavedienu. Taču zvanu centrs, kuru apmeklēja portāls info.riga.lv, ir pavisam citāds. Tas ir izveidots, lai cilvēkiem gados dotu iespēju piezvanīt, pastāstīt par savām problēmām, uzdot viņus interesējošos jautājumus vai vienkārši aprunāties, lai nejustos tik vientuļi.


Vienā no Rīgas 1. slimnīcas korpusiem ir iekārtots neliels kabinets. Tajā atrodas trīs galdi, daži krēsli, un viss notiek bez liekas kņadas. Šeit darbojas brīvprātīgās – trīs sievietes septītajā gadu desmitā pa tālruni atbild senioriem (tā civilizētās valstīs mēdz dēvēt cilvēkus gados, lai neaizvainotu viņus, lietojot vārdu „veci”).

Astra šķirsta uz galda novietotās mapes. Tajās ir informācija par Rīgas pašvaldības sociālajiem pakalpojumiem un dažādu iestāžu tālruņa numuri, kas var noderēt senioriem.

„Es nevaru sēdēt mājās un neko nedarīt. Bērni un mazbērni ir ārzemēs, bet es gribu būt noderīga sabiedrībai. Tādēļ nolēmu iesaistīties, kaut arī pieredzes man nav – šodien esmu te pirmo dienu,” smejas Astra.

Viņa atzīst, ka viņai ir paveicies – jau esot atbildējusi uz vienu zvanu. „Piezvanīja sieviete gados no Ziepniekkalna, ļoti interesanta dāma. Viņa jautāja, kad viņas mikrorajonā tiks uzstādīti soliņi, jo tagad, ja ceļā uz veikalu uznāk nogurums un ir jāpasēž, šim nolūkam nākas izmantot betona puķudobes apmali. Tur dzīvo daudz šādu cilvēku, ir divas sociālās mājās. Viņa lūdza, lai es palīdzu – pasaku, kam zvanīt, lai izprasītu soliņus. Iedevu viņai Labklājības departamenta tālruņa numuru,” pastāsta Astra.

Foto: Diāna Spiridovska

Pie blakus galda sēž Velta, kura līdzīgi kā Astra vēlas būt noderīga, jo sēdēt mājās ir garlaicīgi. „Es šodien esmu otro dienu. Taču man pagaidām nav veicies – neviens vēl nav zvanījis.” Trešā brīvprātīgā ir Līvija, kurai arī šī ir pirmā diena, taču viņa jau divas reizes ir pacēlusi tālruņa klausuli, lai atbildētu senioriem. „Kāda kundze no Ogres interesējās, kā var tikt pansionātā. Es viņai pastāstīju, ka ir jāzvana vietējai pašvaldībai, sociālajam dienestam, jo mēs Rīgā šajā gadījumā palīdzēt nevar. Vēl viena sieviete zvanīja un interesējās, kā pierakstīties datoru kursos,” stāsta Līvija.

Zvani pienāk par dažādām tēmām. „Pensionārus interesē kultūras pasākumi, pensiju palielināšana, sociālie pakalpojumi. Zvanītāju jautājumi ir dažādi, taču ir arī tādi, kuri zvana vienkārši tādēļ, ka vēlas ar kādu vienkārši patērzēt par dzīvi. Cilvēki jūtas vientuļi, un arī tad, ja viņiem ir bērni, viņi ne vienmēr spēj veltīt saviem vecākiem tik daudz uzmanības, cik ir nepieciešams cilvēkam gados,” stāsta projekta koordinatore un pārstāve Aija Vecenāne.

Seniorus interesē ne tikai sadzīves un sociālie jautājumi. „Skatieties, man žurnālā ir fiksēti visi zvani un tas, par ko tika runāts. Piemēram, vīrietis 80 gadu vecumā vēlas iepazīties ar sievieti,” stāsta Aija. Mēneša laikā jau ir noorganizēts viens randiņš – viena no brīvprātīgajām iedeva kādam vīrietim savas draudzenes tālruņa numuru. Jo – kurš gan ir teicis, ka 80 gadu vecumā par romantiskiem randiņiem ir jāaizmirst? Mīlestība taču gadus neskaita.

Projekta koordinatore Aija Vecenāne atklāj, ka uz senioru zvaniem atbild vairāk nekā 20 cilvēku, kuri visi ir brīvprātīgie. „Mēs šos cilvēkus apmācījām – pastāstījām, kā pareizi atbildēt, kādu informāciju un kādos gadījumos sniegt, pie kā cilvēku nosūtīt. Pagaidām projekts ir plānots uz deviņiem mēnešiem, tālāk skatīsimies, kā ies. Zvanu kļūst arvien vairāk, un ir jāsaprot, ka pensionāri reti lieto internetu, tādēļ informācija par šādu iespēju viņus sasniedz lēnāk,” norāda Aija.

Zvans uz senioru tālruņa līniju maksā tikpat daudz kā parasts zvans uz mobilo tālruni. Ja pensionāram tas šķiet dārgi, viņam vienkārši atzvana. Saruna tādēļ atteikta netiek. Divu mēnešu laikā kopš darba sākšanas jau ir saņemti 388 zvani.

Zvanu centrs senioriem darbojas darbdienās no pulksten 10.00 līdz 14.00. Tam ir trīs tālruņa numuri: 20224913, 29438355 un 25643438.

Eiropas projektu „Būsim aktīvi! – Vecāka gadagājuma cilvēku sociālās izolētības mazināšana caur brīvprātīgo darbu Igaunijā, Latvijā un Somijā” īsteno Rīgas domes Labklājības departaments sadarbībā ar Baltijas reģiona veselīgo pilsētu asociāciju (Somija), Pērnavas Aprūpes centru vecāka gadagājuma cilvēkiem (Igaunija) un Turku pašvaldības Labklājības departamentu (Somija).

Sadarbībā ar Rīgas centrālo bibliotēku (RCB) tiks organizētas vairākas informatīvās lekcijas. Tajās Rīgas domes Labklājības departamenta pārstāvji stāstīs par zvanu centra darbu, kā arī aicinās seniorus kļūt par brīvprātīgajiem, kuri atbild uz zvaniem. Lekcijas notiks:

  • 19. aprīlī pulksten 16.00 RCB Pieaugušo literatūras nodaļā (Brīvības ielā 49/53, 2. stāvā)
  • 20. aprīlī pulksten 11.00 RCB filiālē „Jugla” (Brīvības gatvē 430a)
  • 20. aprīlī pulksten 14.15 RCB filiālē „Rēzna” (Lomonosova ielā 1/19)
  • 27. aprīlī pulksten 11.00 RCB filiālē „Torņakalns” (Indriķa ielā 8a)