Sniegs Rīgā: kā tiek tīrītas galvaspilsētas ielas?

7. Februāris

Rīgā vērojams kārtējais “sniega vilnis”, ko laiku pa laikam nomaina atkusnis un sals – centrālās maģistrāles, tilti, lielākās apkaimju ielas un veloceliņi tiek tīrīti jau trīs diennaktis pēc kārtas. Darbi norit gan dienu, gan nakti. Lai apskatītu šo darbu rezultātu, mēs pavizinājāmies kaisāmās mašīnas kabīnē, kā arī parunājām ar traktora vadītājiem un tīrītājiem, kuri strādā ar lāpstām un kuri ar rokām tīra visas pieturas. 


Izrādās, ka sniega tīrīšanas tehnikas operatoriem un strādniekiem ieilgušie nokrišņi nav vislielākā problēma. Ar sniega notīrīšanu no ielām vien ir par maz, regulāri ir jāatbrīvojas arī no ledus. Turklāt daudz neērtību, kas aizņem dārgo laiku, strādniekiem sagādā arī neapdomīgi autovadītāji, kuri nepareizi novieto automašīnas šaurās ieliņās. Šim sarakstam var pievienot arī aktīvi piemēslojošus sabiedriskā transporta pasažierus un… visparastākās pelēkās vārnas. Varētu domāt – kāds gan šeit sakars pilsētas putniem? Mēģinām noskaidrot!

Foto: Riga.lv

“Maiņas laikā ik minūte ir dārga!”

Darbā sniega tīrīšanas tehnikas vadītāji vienmēr ierodas jau vakarā. Lai līdz rītam pilsētā jau būtu pēc iespējas tīrāks asfalts. Pirmās un otrās klases ielām (to tīrīšanai tiek atvēlētas 3-4 stundas), kā arī ielām ar pastiprinātu sabiedriskā transporta kustību jābūt notīrītām pirmajām. Ar sniega tīrīšanu Rīgā nodarbojas divi lielie uzņēmumi – “Daugavas labā krasta uzturētājs” un “Daugavas kreisā krasta uzturētājs”. Šie uzņēmumi savukārt tīrīšanai piesaista privātos uzņēmumus, kuriem ir specializētā tehnika. Viens no tiem ir uzņēmums “Roadeks”, kas ir atbildīgs par kārtību uz Rīgas Kurzemes rajona ielām. “Roadeks” autotransporta bāze (trīs smagās automašīnas un vairāki traktori), kā arī notīrīto ielu kaisīšanas maisījuma glabātuve atrodas zem Kalnciema tilta Pārdaugavā.

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

 “Mēs tīrām ielas (neskaitot tiltus) tādās apkaimēs kā Ķīpsala, Āgenskalns, Zasulauks, Dzegužkalns, Dzirciems, Iļģuciems, Imanta, Kleisti, Spilve, Voleri, kā arī Bolderājā, Daugavgrīvā un Buļļos,” stāsta uzņēmuma “Roadeks” pārstāvis Ģirts Cirvelis. “Darāmais darbs mums ir skaidri noteikts – ofisā pie datora sēž dispečers, kurš attālināti koordinē tehnikas vadītāju un operatoru darbību, Tādā laikā kā tagad, gan dispečera, gan vadītāju maiņa ilgst pilnas diennaktis, tas ir, 24 stundas (sākot no 20.00). Parasti pie stūres vadītāji pavada līdz pat sešas stundas, pēc tam ir laiks atpūtai un atkal jādodas ceļā.”

Foto: Riga.lv

Pateicoties īpašai programmai dispečers redz monitorā, kur kas pašlaik atrodas un uz kurieni dodas. Nepieciešamības gadījumā vadītāji viens otram palīdz. piemēram, šaurā ielā, kur novietots daudz automašīnu, sniega tīrīšanas mašīnai ar lāstu iebraukt ir grūtāk (vai pat neiespējami), un tad uz šo ielu tiek nosūtīts kompaktāks traktors. Diemžēl šādas izmaiņas pieprasa papildus laiku un arī traktoram nākas vairākas reizes braukt turp-atpakaļ, bet šādos apstākļos laiks ir zelta vērts.

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Par egoistiskiem automašīnu īpašniekiem un “vienlīdz gardām zupām”

“Dažas ieliņas ir vienkārši katastrofāli piepildītas ar mašīnām!” stāsta pielāgotās kravas automašīnas “Scania” vadītājs Edvīns. Viņa vadītā transporta gabarīti ir iespaidīgi – 15 tonnas svara (ieskaitot sniega lāpstu un īpašu kravas nodalījumā esošā maisījuma uzglabāšanas un kaisīšanas mehānismu) un līdz pat 24 tonnām pilnas smilts un sāls maisījuma kravas.

Foto: Riga.lv

“Gadās, ka mašīnas nav novietotas ļoti cieši blakus, ir iespējams pabraukt garām, taču kāds no vadītājiem izlemt izbraukt tieši kravas mašīnas priekšā un lēnām dodas atpakaļgaitā, faktiski atspiežoties pret sniega lāpstu. Tādējādi autovadītāji ļoti aiztur mūsu darbu, nesaprotot, ka no tā ir atkarīgas viņu ērtības – mēs taču viņiem tīrām ceļus!” atzīmē Edvīns.

Piezīme vieglo automašīnu vadītājiem šaurās ielās: ja redzat sniega tīrīšanas automašīnu, piebremzējiet un palaidiet to pa priekšu! Jūs aizkavēsieties par pāris minūtēm, taču šajā laikā sniega tīrītājs pagūs notīrīt daļu no piesnigušās ielas! Un atcerieties: pabraukt atpakaļ gadījumā, ja nevarat ietilpt ielā ar vienu joslu, vieglāk ir jums, nevis smagajai automašīnai ar 3-3,5 metru platu kravu.

… Pa to laiku ar Edvīnu piebraucam pie Zasulauka dzelzceļa stacijas. Tur iela ir salīdzinoši tīra. Var pacelt sniega lāpstu un nebaidīties par ielas malā novietoto vieglo automašīnu saskrāpēšanu.

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Bet uz jautājumu par to, kādu segumu – asfaltu, betonu vai nelīdzenu bruģi – tīrīt ir vieglāk, Edvīns atjoko:

 “Teiksim citādi: skābu kāpostu zupa, pupiņu zupa, borščs, rasoļņiks – kāda starp tām ir starpība? Tās visas ir zupas un tās visas ir garšīgas! Tāpat ir arī ar ielu segumiem – man vienalga, kāds tas ir. Un arī pie automašīnas svara es esmu pieradis, esmu vadījis arī 60 tonnu smagas.”

Foto: Riga.lv

Foto: Riga.lv

Par veloceliņiem un neapmierinātiem kājāmgājējiem

“Saistībā ar veloceliņiem mums ir īpaši stingra pavēle no Rīgas domes – tiem jābūt ideāli notīrītiem līdz pat asfaltam un nokaisītiem ar pretslīdes materiāliem visas ziemas garumā. Tam mums ir īpašs traktors ar noņemamu lāpstu un rotējošu suku. Tā maršruts sākas no Vanšu tilta un turpinās līdz pat Babītes robežai,” stāsta Ģirts Cirvelis, kurš arī pats ir kaislīgs velosipēdists un gan treniņos, gan sacensībās gada laikā nobrauc vairāk nekā 10 000 kilometrus. Un tāpēc viņš kā neviens cits saprot, kā velosipēdistus apdraud pat vismazākais ledus gabaliņš, kas palicis uz veloceliņa.

 “Protams, ja veloceliņš atrodas blakus kājāmgājēju ietvei, mēs tīrām abas daļas vienādi. Tāpēc var pavisam noteikti teikt, ka šādas ietves vienmēr ir vistīrākās. Tostarp aktuāli tas ir arī skrējējiem, kuri trenējas visu gadu,” uzsver Ģirts.

Foto: Riga.lv

Neiztikt arī bez konfliktsituācijām:

“Piemēram, nesen bija šāds gadījums. Traktora vadītājs tīrīja veloceliņu Imantā, kuram blakus gāja kāds vīrietis. Un tad šis vīrietis apstājās un paziņoja, ka “traktoram nav tiesību tur braukt”. Turklāt viņš stāvēja uz vietas aptuveni pusstundu, smēķēja un visādi traucēja mūsu darbiniekam pildīt savus pienākumus. To, kāpēc cilvēki šādi rīkojas, atliek vien minēt… Vairāki kājāmgājēji mēdz būt ļoti neapmierināti ar to, ka no traktora tīrīšanas laikā sniegs aizlido ļoti tālu. Taču ir jāsaprot, ka ar nolūku ar sniegu neviens jūs neapbērs, mūsu vadītāji vienmēr ir pieklājīgi un apturēt darbu, lai palaistu garām kājāmgājējus,” stāsta Ģirts.

Kā ar rokām notīrīt trīssimt pieturas un kā “palīdz” vārnas?

Rīgas Kurzemes rajonā ir 295 sabiedriskā transporta pieturas un arī par to tīrību ir atbildīgi firmas “Roadeks” darbinieki. Tīrīšanas mehānisms ir šāds: pie pieturas piebrauc autobuss ar dzeltenām signālugunīm, no tā izkāpj trīs strādnieki ar lāpstām. Un viss – tālāk seko klasiskais roku darbs. Ja zem sniega ir ledus, pēc tīrīšanas to noteikti nokaisa ar maisījumu, lai ledus ātrāk izkustu un tas neslīdētu.

Foto: Riga.lv

Pēc pieturu attīrīšanas no sniega darbiniekiem ir obligāti jāiztukšo atkritumu tvertnes. Un te sākas visinteresantākais. Vairāki tuvējo daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji izmanto nevis pagalma konteinerus, bet gan autostāvvietu atkritumu tvertnes, lai tajos izmestu savus sadzīves atkritumus. Kādam ir slinkums noiet pāris desmitus metru līdz atkritumu konteineram un pa ceļam uz autobusu vai tramvaju viņi savus atkritumus izmet tur, kur viņiem ir ērtāk. Mazajā atkritumu urnā. Vai pat blakus tai. Otrā problēma ir putni, jeb konkrētāk – īpaši veiklās pilsētas vārnas.

 “Mums bieži zvana un saka, ka nesen notīrītajā sabiedriskā transporta pieturā ir izmētāti atkritumi. Mēs nosūtām brigādi atkārtoti uz norādīto adresi, kur tā ierodas un redz šādu ainu – uz atkritumu tvertnes sēž vārna un monotoni izkaisa uz visām pusēm tās saturu. No malas viss pēc tam izskatās tā, it kā pieturā nedēļu neviens nebūtu bijis, lai to sakoptu. Nākas atkritumus savākt ar rokām.”

Piezīme rīdziniekiem, kuri izmanto sabiedrisko transportu: centieties neatstāt sabiedriskā transporta pieturu atkritumu urnās savus sadzīves atkritumus kā arī iepakojumus ar redzamām ēdiena pēdām (saldējuma, čipsu, cepumu iepakojumus, utt.). Vārnas gardumu meklējumos to visu ātri vien “pārvieto” uz ietvēm un pie reizes to pašu izdara ar visiem pārējiem atkritumiem.

Foto: Riga.lv

Izvest sniegu ir dārgs prieks!

Sniegs pie mums tiek izvests reti, biežāk tas tiek atstāts sniega kalnos uz ielas vai uz zālājiem, kur tas izkūst pats. Iemesls ir vienkāršs: sniega izvešana ir dārgs prieks. Tilti, centrālās ielas un vecpilsēta ir īpašs gadījums, no turienes sniegs naktīs tiek regulāri izvests uz īpašiem poligoniem. Pavasarī poligoni tiks sakārtoti, attīrīti no plastmasas pudeļu atliekām, stikla, citiem atkritumiem, kas tajos nonākuši kopā ar sniegu.

Foto: Riga.lv

Viens no šādiem poligoniem atrodas Kleistu ielā pie bijušās Kleistu izgāztuves pretī Spilves pļavām, kur pašlaik atrodas apzaļumots paugurs. Bet jāatzīmē, ka šis poligons ir paredzēs sniegam, kuru savācis tikai uzņēmums “Roadeks” Rīgas Kurzemes rajonā, citiem tur vest savu sniegu ir aizliegts.