Sals nebaida: Rīgas “roņu” stāsti

2. Februāris, 2017

Ir pieņemts uzskatīt, ka, termometra stabiņam noslīdot zem nulles, ir pienācis laiks sasildīties. Taču kas vienam ir acīmredzams, citam tas liekas pilnīgi nedabīgi. Tā, piemēram, sākoties salam, Rīgas “roņi” ir atklājuši savu peldēšanās sezonu – tas nekas, ka siltu smilšu vietā viņiem ir ledus gabali, bet sildošas saules vietā – auksts vējš.


Artūrs, 29 gadi

Sportists, Rīgas Centrāltirgus gaļas paviljona vadītājs

Foto: Riga.lv

Ziemas peldēšanas pieredze: 3 gadi

Zemākā ūdens temperatūra, kādā ieniris: 4 °С

Zemākā gaisa temperatūra, kuras laikā devies peldē: -8 °С

 “Nevarētu teikt, ka nodarbojos ar ziemas peldēšanu, man tā drīzāk ir sportiska un veselīga dzīvesveida sastāvdaļa. Ar draugiem ir izveidojusies tradīcija, ka brīvdienās, neatkarībā no gadalaika, dodamies skrējienā uz Jūrmalu, un uzreiz pēc tam ieturam vēlās vakariņas. Vasarā pēc skrējiena sporta tērpu var arī nepārvilkt uzreiz, vis sir vienkāršāk, bet ziemā šāds variants neder. Un, lai kaut kā ziemas laikā pēc skrējiena atdzistu, mēs nolēmām izmēģināt peldēšanos aukstā ūdenī. Un ziniet, iepatikās! Pirmo reizi ar draugiem peldējos pirms trīs gadiem, un vēl joprojām, lai cik auksti nebūtu, pēc skrējiena mēs noteikti ienirstam ūdenī.

Foto: Riga.lv

Man nav nekādu mērķu pārspēt kaut kādus temperatūras rekordus, es to daru sava prieka un veselības pēc. Šāda peldēšana zemā temperatūrā neticami labi nostiprina un paaugstina imunitāti! Pēdējo trīs gadu laikā esmu slimojis tikai vienreiz, un, visticamāk, toreiz tas bija stresa dēļ, nevis “noķerot” kādu vīrusu.

Tie, kas pazīst Rīgas jūras līci, var iedomāties, cik tālu ir jāskrien seklā ūdenī, pirms vispār iespējams ienirt. Kamēr aizskrienu līdz dziļumam, kur ūdens līmenis ir vismaz līdz jostasvietai, kājas jau ir atsalušas (smejas). Bet, kad ienirsti, jūti neticamu svaigumu, sals vairs pilnīgi nav jūtams. Starp citu, garāmgājēji reizēm ir, maigi izsakoties, pārsteigti. Es nezinu, ko viņi par mani domā, kad viņi redz, ko es daru, bet ir bijuši gadījumi, kad iznāku no ūdens, un garāmgājēji sāk aplaudēt.

Foto: Riga.lv

Vai tas ir adrenalīns? Pavisam noteikti! Es saņemu neticamu enerģijas lādiņu no visa šī procesa: sākot ar izstaipīšanos pirms skrējiena, beidzot ar karstu tēju. Un, kad nesanāk laika, lai dotos uz Jūrmalu, lai paskrietu, tad jūtu, ka man kaut kas ļoti pietrūkst (smaida).

Kā sporta treneris varu teikt, ka, ja domājat nodarboties ar ziemas peldēšanu, tad tai jāpieiet ar prātu un bez fanātisma. Ir ļoti svarīgi organism sasildīt ar jebkāda veida fiziskām aktivitātēm. Tāpat vien nirt es nevienam neieteiktu, jo viens ir norūdīt veselīgu organism, bet brist aukstā ūdenī ar temperatūru un iesnām – tas jau ir risks saķert plaušu karsoni.

Mans padoms – uzstādiet mērķus un sasniedziet tos. Ja esat nolēmuši nodarboties ar sportu, tad tas jāsāk darīt pamazām un ar laiku jāpalielina slodze, nevis apstāties pie sasniegtā. Sports neticami disciplinē! Jūrs arī paši nepamanīsiet, kā fiziskās aktivitātes aizvedīs jūs pie pareiza uztura un pilnvērtīga un veselīga miega.”

Jevgeņijs, 34 gadi

Skaņu režisors

Foto: Riga.lv

Ziemas peldēšanas pieredze: 2 gadi

Zemākā ūdens temperatūra, kādā ieniris: 3 °С

Zemākā gaisa temperatūra, kuras laikā devies peldē: -7 °С

 “Es drīzāk esmu valzirgs vai pingvīns, nekā ronis, bet ir kur tiekties (smejas). Atklāti sakot, kad mana māsa sāka nodarboties ar ziemas peldēšanu, es neticīgi skatījos no malas un domāju, ka viņa nav normāla. Kas gan būtu domājis, ka pēc kāda laika es pats klupšu pār šo pašu akmeni! Pirms pāris gadiem manā dzīvē bija pagrieziena punkts, kad es biju uz sliekšņa starp dzīvību un nāvi… Tagad es saprotu, ka tā, iespējams, bija kā zīme – ir pienācis dzīvē ieviest korekcijas! Tikko veselība to atļāva, atgriezos pie aktīva dzīvesveida un pēc māsas piemēra sāku rūdīt savu organismu, tas ir, nodarboties ar ziemas peldēšanu.”

Foto: Riga.lv

Tad nu lūk, iedomājieties: ziema. Apkārtējie jau ir saģērbušies ziemas jakās, šallēs, cepurēs… Un es vasaras šortos un t-kreklā dodos skriet, un pēc tam – ūdenī! Man tas drīzāk ir organisma izturības pārbaudījums, sava veida izaicinājums sev, jo nav viegli sevi piespiest brīvdienā izkāpt no siltas gultas un apzināti doties salā. Bet tas ir tā vērts, jo, kad es jau esmu ieniris, jūtu neticamu enerģijas pieplūdumu, it kā es būtu piedzimis no jauna.

Starp citu, vienmēr esmu kļūdaini uzskatījis, ka ienirstot āliņģī, kad ārā temperatūra ir zem nulles, ir daudz aukstāks, nekā darot to temperatūrā, kas ir augstāka par nulli. Praksē viss ir tieši otrādi: ja temperatūra ir mīnusos, ūdens šķiet siltāks. Tāpēc sals mani tagad nebaida.

Foto: Riga.lv

Draugi man bieži jautā, ar ko sākt, “iepazīstoties” ar zemām temperatūrām, bet es esmu ļoti uzmanīgs ar padomu sniegšanu, jo tādā gadījumā uzņemos noteiktu atbildību. Manā skatījumā katram cilvēkam jāieklausās savā organismā, kā katrs jūtas, lai neapsaldētos. Harmonija ar sevi ir visa pamatā.”

Natālija, 40 gadi

Friziere - stiliste

Foto: Riga.lv

Ziemas peldēšanas pieredze: 4 gadi

Zemākā ūdens temperatūra, kādā ienirusi: 3 °С

Zemākā gaisa temperatūra, kuras laikā devusies peldē: -19 °С

“Tā kā es bērnību pavadīju Lilastes ezera krastā, peldēšana ir kļuvusi par neatņemamu manas dzīves sastāvdaļu. Temperatūras kontrastus pilnībā uz sevis izjutu, kad ar draugiem pēc pirts lēcām aukstā ūdenī, bet, ja tas ir ziemas laikā, tad uzreiz sniegā! Tas ir neaprakstāms spēku, enerģijas pieplūdums  un emocionāls restarts. Tie, kam ir bijusi līdzīga pieredze, sapratīs, par ko es runāju! Pēc tam, neatkarībā no laika apstākļiem, es sāku peldēties ezerā pirms un pēc darba. Viss šis process mani tik ļoti aizrāva, ka es nepamanīju, ka mans neparastais hobijs pārauga ziemas peldēšanā.

Foto: Riga.lv

Ziemas peldēšana ir manas labākās zāles visām kaitēm, vienalga, vai tā ir saaukstēšanās vai emocionāla spriedze. Es vairs neatceros, kad pēdējo reizi būtu slimojusi, jo imunitāte ir nostiprināta. Turklāt man tas ir adrenalīns, kā atkarība. Katru reizi ar nepacietību gaidu zemas temperatūras, lai varētu nopeldēties aukstā ūdenī. Tā nekādā ziņā nav organisma spēka pārbaude, tas ir absolūti patiess prieks. 

Foto: Riga.lv

Kad es iznāku no ūdens, manī iekšā, goda vārds, ieslēdzas tāda kā krāsns, kas ar siltumu piepilda visu ķermeni. Tomēr tas ir galvenokārt atkarīgs no katra cilvēka iekšējā stāvokļa, viņa domām un noskaņojuma. Cilvēkam jābūt ar visu apmierinātam, tad arī aukstais ziemas ūdens liksies kā silts piens.”

Ārsta komentārs

RVC galvenā speciāliste rehabilitācijas un fizikālās medicīnas jomā, RSU Rehabilitācijas katedras lektore Lolita Cibule:

Par ūdens terapijas jeb akvaterapijas (hidroterapijas) noderību ir dažādi viedokļi, un tāpat ir ļoti daudz  pētījumu par izmaiņām cilvēka ķermenī, veicot ārstniecības un veselību veicinošas procedūras atšķirīgas temperatūras ūdenī. Apliešanās ar ledusaukstu ūdeni un peldēšana ziemā ir tikai pāris no ūdens terapijas veidiem.

Kādu labumu gūst cilvēks, peldot aukstā ūdenī? Pirmkārt, gribētos uzsvērt, ka ziemas peldēšana veicina garīgo veselību, piemēram, uzlabo atmiņu, garastāvokli, palīdz mazināt spriedzi un nogurumu [1,2]. Otrkārt, ziemas peldētājiem uzlabojas imunitāte un vielmaiņa,  mazinās sāpes, it īpaši  muskuļu sāpes [1,2].

Tomēr pētījumi apstiprina, ka, strauji iegremdējoties aukstā ūdenī, sašaurinās sirds asinsvadi un tas var radīt nopietnus draudus veselībai cilvēkiem ar koronārā sirds sindroma risku, piemēram, sākties sirdsdarbības traucējumi [1].

Kaut ir izpētīta ūdens terapijas pozitīvā ietekme uz cilvēka ķermeņa sistēmām, tomēr pagaidām nav īsti skaidrs iedarbības mehānisms un tas ir turpmāko pētījumu uzdevums [1].

Jāsaprot - nav tā, ka es varu pēkšņi izdomāt peldēties ziemā kā ronis, un sākt to darīt uzreiz. Ir daži nosacījumi, kas jāņem vērā. Galvenais – jāpārbauda veselība. Turklāt, saņemot no ģimenes ārsta apliecinājumu, ka to drīkst darīt, jāievēro pakāpenība un regularitāte.

Pat tad, ja veselība ir pietiekami laba, lai varētu nodarboties ar ziemas peldēšanu, ūdens procedūras vajag sākt nevis ziemā, bet vasarā, pakāpeniski norūdot organismu. Ļoti uzmanīgi jārīkojas, uzsākot gatavot ziemas peldei bērnus.

Ūdens terapija var arī nebūt tik ekstremāla. Organisma norūdīšanai ieteicamas šādas ūdens procedūras: kontrastduša, zāļu vannas, zemūdens masāža, pērļu vanna, peldēšana mākslīgās un dabiskās ūdenstilpnēs.

Foto: Riga.lv

SIA “Rīgas veselības centrs” filiālēs piedāvājam daudz un dažādas ūdens terapijas iespējas: atveseļojošu peldēšanu bērniem, vingrošanu baseinā, zīdaiņu peldināšanu baseinā kopā ar vecākiem, vingrošanu baseinā grūtniecēm, zemūdens masāžu, Šarko dušu, pērļu vannas. Ūdens procedūras piedāvājam pat pašiem mazākajiem - zīdaiņiem jau apmēram no 3 mēnešu vecuma - peldināšanu. Fizioterapeiti apmāca vecākus zīdaiņu peldināšanai mājās  apstākļos (filiālēs “Ķengarags” un “Imanta”).

Ūdens dziedniecība sniedz ne tikai labsajūtu, spēku, veldzi un veselību, bet arī ir viena no senākajām ārstniecības metodēm, kas tiek lietota slimību ārstēšanai un profilaksei.

 

Foto: Riga.lv

  1. A Mooventhan, L Nivethitha. Scientific Evidence-Based Effects of Hydrotherapy on Various Systems of the Body N Am J Med Sci. 2014 May; 6(5): 199–209. doi: 10.4103/1947-2714.13293

 

  1. Huttunen P, Kokko L, Ylijukuri V. Winter swimming improves general well-being. Int J Circumpolar Health. 2004 May;63(2):140-4.