Rīgas skolu tīkla optimizācija. Kā tiks apvienotas mācību iestādes?

21. Marts

Jau šāgada 1. septembrī Rīgā būs par sešām skolām mazāk. Taču ar reformu saistītās neērtības tomēr kompensēs vairāki pozitīvi ieguvumi gan apvienoto skolu skolēniem, gan skolotājiem. Rīga.lv portāls centās noskaidrot, kā optimizācija ietekmēs pamatizglītības kvalitāti un kā tā ir saistīta ar pirmsskolas iestāžu pieejamību Rīgā. Par to – intervija ar Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Vispārējās izglītības skolu nodaļas vadītāju Anitu Pēterkopu.


Atgādināsim: skolas tīkla pilnveides plāna īstenošana sākās jau 2010. gadā. 2019.−2021. gadā pašvaldība turpinās uzsākto un akcentēs kvalitatīvas izglītības pieejamību pilsētas apkaimēs, apvienojot skolu resursus. Apvienošana tiek veikta, lai palielinātu izglītības iestādēm pieejamo finansējumu: jo lielāka mācību iestāde, jo vairāk līdzekļu tā sauktajam skolēna grozam.

Foto: infografika

Īsumā atgādinām, kuras skolas plānots apvienot:

  • Jugla: Rīgas Ezerkrastu pamatskolu (Malienas ielā 89) ar Rīgas Juglas vidusskolu (Kvēles ielā 64). Mācības noritēs abu skolu ēkās.
  • Ziepniekkalns: Ziepniekkalna sākumskolu (Īslīces ielā 4) ar Rīgas 94. vidusskolu (Ozolciema ielā 26). Tiks izveidota jauna Rīgas Ziepniekkalna vidusskola. Mācības noritēs abu skolu ēkās.
  • Purvciems: Rīgas 60. vidusskolu (Vaidavas ielā 60) ar Rīgas Klasiskajai ģimnāziju (Purvciema ielā 38). Mācības noritēs divās ēkās.
  • Mangaļi - Vecmīlgrāvis: Rīgas 29. vidusskolu (Lēdurgas ielā 26) slēgs, bet tās izglītības programmas pārņems Rīgas 46. vidusskola (Skuju ielā 28). Mācības notiks Rīgas 46. vidusskolas telpās.
  • Mežaparks: Rīgas Sanatorijas internātpamatskolu (Brīvības gatvē  384A) ar Rīgas 5. internātskolu – attīstības centru (Stokholmas ielā 24). Mācību process notiks Brīvības gatvē 384A, bet atbrīvotajā ēkā Stokholmas ielā 24 no 2020. gada 1. septembra plānots atvērt pirmsskolas izglītības grupas.

 

Čiekurkalns: pēc Rīgas 37. vidusskolas un Rīgas Jāņa Poruka vidusskolas resursu izvērtēšanas  tika konstatēts, ka abās skolās ir optimāls bērnu skaits, lai apkaimē izveidotu vienu spēcīgu, modernu skolu. Iestādē, kurā ir vidusskolas klases, skolēniem ļaus pabeigt mācības vidusskolā. Jautājums par vienas pamatskolas izveidi apkaimē atkārtoti tiks skatīts pēc gada.

Apvienos arī bērnu un jauniešu interešu centrus (BJC):

  • BJC “Altona” ar BJC “Kurzeme” un BJC “Zolitūde”;
  • BJC “Mīlgrāvis” ar BJC “Laimīte”;
  • BJC “Bolderāja” ar Rīgas 19. vidusskolu;
  • Bērnu un jauniešu vides izglītības centru “Rīgas Dabaszinību skola” ar Rīgas Jauno Tehniķu centru;
  • BJ sporta skolu “Rīdzene” ar Rīgas 3. Bērnu un jaunatnes sporta skolu.

Nodarbības notiks visās pašreizējās telpās.

Un tagad galvenie jautājumi, kas nodarbina gan apvienoto skolu topošo pirmklasnieku, gan visu skolēnu vecākus.

1.Kāds ir skolas tīkla optimizācijas galvenais mērķis? Ko tas dos skolēniem un skolotājiem?

− Pirmkārt, optimizācijas galvenais uzdevums – panākt skolēnu mācību nodarbību kvalitātes uzlabošanu. Tas ir visa pamatā! Mums ir skolas, kurās skolēnu skaits  samazinās. Vienlaikus valstī joprojām darbojas princips – nauda seko skolēnam. Tas nozīmē – jo vairāk skolēnu ir skolā, jo lielāku finansējumu saņem iestāde. Un no tā ir atkarīgas arī skolu iespējas nodrošināt lielāku skaitu papildnodarbību – konsultācijas, izvēles priekšmeti, pulciņi, fakultatīvi īstenošanai. Maz skolēnu – maz naudas konsultācijām un izvēles priekšmetiem. Apvienojot mācību iestādes, un nav svarīgi, vai skolēns paliek mazajā vai lielajā skolā, viņa izglītības procesam būs pieejams lielāks finansējums.

Otrkārt, kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā ir svarīgi, lai būtu profesionāli un motivēti skolotāji. Bet ir skolas, kurās skolotāji ir spiesti strādāt par zemāko algu, kas, piekritīsiet, nav pati labākā motivācija. Turklāt Rīgā ir skolotāju trūkums. Optimizējot skolu tīklu, mēs daļēji atrisināsim skolotāju deficīta problēmu. Tagad skolotāji, kas  strādā vairākās darba vietās, pēc apvienošanas varēs strādāt pilnu slodzi vienā vietā un vienlaikus saņemt pienācīgu atalgojumu.

Tas ir, mēs sniegsim skolēniem labāku izglītību, un skolotāji būs motivētāki darbam.

2.Kā tehniski notiks skolu apvienošanas process? Vai skolēni paliks savās telpās?

− Vienīgie, kuri būs spiesti mainīt savas skolas telpas, ir Rīgas 29. vidusskolas skolēni. Viņiem būs no Mangaļiem jādodas uz skolu Vecmīlgrāvī. Taču Rīgas 46. vidusskolai ir savs skolēnu autobuss, un skolas direktors jau ir apsolījis mazāko klašu skolēnu vecākiem, ka šis autobuss no rīta bērnus aizvedīs uz skolu, bet vakarā atvedīs mājās. Savukārt vecāko klašu skolēni paši var nokļūt skolā, izmantojot pilsētas sabiedrisko transportu, kurā braukšana skolēniem ir bez maksas.

Tikšanās ar Rīgas 29. vidusskolas vecākiem jau ir notikušas, un daudzi vecāki skolu apvienošanā redz  tikai plusus, jo Rīgas 46. vidusskolai ir lielāks finansējums nekā Rīgas 29. vidusskolai.  Skolotājiem, kas no Rīgas 29. vidusskolas pāries darbā uz apvienoto skolu, tas nozīmē algas pieaugumu, savukārt bērniem – lielāku skaitu pulciņu, izvēles priekšmetu un konsultāciju. Un, kad mēs runājām ar 5.−8. klašu audzēkņu vecākiem, daudzi no viņiem atbalstīja notiekošos procesus.

Citos optimizācijas gadījumos apvienojamās skolas atrodas tuvu, tajā pašā vai dažu kvartālu attālumā, un bērni nebūs nekur jāved ar īpašu transportu.

3.Vai tas nozīmē, ka mainīsies tikai nosaukums, bet bērni turpinās apmeklēt to skolu, kurā viņi mācījās līdz šim?

− Patlaban tajos gadījumos, kur ēka paliek skolas rīcībā, tur arī noritēs izglītības process. Apvienošana notiek tikai  administrācijas līmenī. Ja runājam par Rīgas 60. vidusskolu un Rīgas Klasisko ģimnāziju, tad bērni pārsvarā turpinās apmeklēt 60. vidusskolu arī 2019./2020. mācību gadā. Tas nozīmē, ka viņi pārsvarā visu nākamo mācību gadu pavadīs savas skolas sienās. Nākotnē pakāpeniski tiks īstenots process, ka vienā no ēkām turpmāk būs sakumskolas klases, bet otrā – pamatskolas un vidusskolas klases. Vienīgie, kas jau šogad atbrīvos savu ēku, ir likvidētās Rīgas 29. vidusskolas skolēni. Citos gadījumos izglītības process turpināsies visās ēkās, bet ar vienu administrāciju.

4.Iznāk tā – ja vecāki iesniegumu bērna uzņemšanai pirmajā klasē ir iesnieguši, piemēram, optimizējamajā Ezerkrastu pamatskolā, tad šis pieteikums tiks pieņemts un viņi apmeklēs tieši šo konkrēto skolu?

− Jā, viņi 1. septembrī dosies uz tās skolas ēku, kur plānojuši. Līdz tam laikam mainīsies tikai nosaukums. 1. aprīlī tiks izdots rīkojums par pirmo klašu komplektāciju Rīgā, sarakstos, tāpat kā līdz šim, iekļautas arī apvienojamās skolas - Rīgas 60. vidusskola, Rīgas Ezerkrastu pamatskola, kā arī Ziepniekkalna sākumskola un Rīgas 29. vidusskola, kā arī Rīgas Sanatorijas internātpamatskola. Lieta tāda, ka reāli līdz 15. maijam, kā to paredz pašvaldības saistoši noteikumi, katrai skolai ir jāsagatavo skolēnu saraksts un mēneša laikā jānokomplektē 1. klases, jo uz to brīdī visas šīs skolas patiešām vēl reāli eksistē kā atsevišķas juridiskas iestādes. Apvienošana un likvidācija notiks 1. augustā. Tāpēc patlaban visas skolas komplektē klases. Un būs tā, ka pirmās klases būs apvienoto skolu vienā un otrā ēkā, piemēram, 1. klases darbosies gan Rīgas 60. vidusskolā,  gan Rīgas Klasiskajā ģimnāzijā. Mēs to esam solījuši vecākiem un solījumu pildīsim.

5.Vai tie vecāki, kas neiedziļinās šajā situācijā, nemēģina izņemt dokumentus no „likvidējamām skolām” un iesniegt tos citur?

− Visus gadījumus mēs nezinām, bet pieļaujam, ka tādi gadījumi ir. Bet mēs aktīvi atbildam uz visiem vecāku jautājumiem, rīkojam sanāksmes skolās. Piemēram, visu februāri un martu Rīgas Klasiskā ģimnāzija organizē sanāksmes Rīgas 60. vidusskolas audzēkņu vecākiem. Notiek arī diskusija par to, kā nākamajā gadā notiks izglītības process.

Ar Rīgas domes lēmumu visām lielajām skolām, kas pārņems mazākās, būs jāievēro pēctecības noteikumi. Tātad, ja vecāks pats ir pieņēmis lēmumu, ka bērnam ir jāapgūst nevis Rīgā 60. vidusskolas, kuru bērns apmeklēja līdz šim, programma, bet gan Klasiskās ģimnāzijas, tad bērns var mainīt ēkas vienas mācību iestādes ietvaros. Bet kopumā turpinās pēctecība. Piemēram, vienā skolā ir humanitārās vai matemātikas izglītības programmas, bet otrā tikai vispārējās izglītības programmas. Tādas tās arī paliks.

6.Bija divi direktori, nu būs tikai viens. Tas pats ar skolotājiem – kā apvienos administrācijas?

− Mums ir vienošanās, ka atbrīvotajiem direktoriem un mācību pārziņiem ir iespēja ieņemt cita amata vietas. Piemēram, apvienojamās Rīgas 60. vidusskolas direktoram ir iespēja kļūs par Rīgas Klasiskās ģimnāzijas direktora vietnieku. Apvienojamo skolu pedagogiem tiek piedāvātas alternatīvas.

7.Agrāk tika uzskatīts, ka bērniem, kuriem ir grūtības mācīties, labāk apmeklēt mazās skolās – klases mazākas, nodarbības gandrīz individuālas.

− Vairāk nekā 62 skolas no 114 patlaban īsteno Eiropas Savienības fondu projektu “Pumpurs”, kura mērķis ir samazināt skolās riskus priekšlaicīgai mācību pārtraukšanai. Programma sniedz unikālu iespēju palīdzēt tikt līdzi mācībām tiem bērniem, kuri dažādu iemeslu dēļ retāk apmeklē skolu – bieži slimo, ir problēmas mācībās, konflikti ar klasesbiedriem un skolotājiem, tiek pakļauti vardarbībai vai paši ir vardarbīgi, nāk no sociālā riska ģimenēm.

Projekta unikalitāte ir tāda, ka konkrētās skolas pedagogi, kas pasniedz stundas, var  projekta ietvaros nodarbosies ar projektā iesaistītajiem bērniem bez maksas un individuāli. Tas nozīmē, ka nav nepieciešami privātskolotāji. Tiek darīts viss, lai šādi bērni varētu iekļauties vispārējā sistēmā. Palīdz ne tikai skolotāji, bet arī sociālie darbinieki, psihologi un vajadzības gadījumā arī citi speciālisti. “Pumpurs” ir ļoti populārs projekts, vecāki paši par to interesējas. Es to saucu par elitāru projektu – tā ir iespēja individuālā līmenī palīdzēt katram bērnam.

8.Vai optimizācija ietekmēs arī pirmsskolas iestādes?

− Tajās vietās, kur ir pieprasījums pēc pirmsskolas grupām, un tāds tas ir visās lielajās apkaimēs, mēs centīsimies pielāgot skolas ēkas pirmsskolas izglītības vajadzībām. Piemēram, Rīgas 5. internātskola atstās ēku Stokholmas ielā un tur 2020. gadā atvērsies bērnudārzs. To var izdarīt arī citās vietās, piemēram, Juglā kādā no apvienoto skolu ēkām ir iespēja atvērt papildu pirmsskolas grupas. Mēs rīkosimies, ņemot vērā pieprasījumu, un domāsim, kā lietderīgi izmantot tās skolu telpas, kas pakāpeniski atbrīvosies.

9.Kā tiks apvienoti bērnu un jauniešu centri (BJC)? Vai bērni turpinās nodarbības līdzšinējās telpās? Un kas notiks ar programmu klāstu?

− Apvienošanās pamatprincips ir tāds pats kā vispārizglītojošajās skolās – apvienošanās notiek tāpēc, lai uzlabotu kvalitāti un saņemtu lielāku finansējumu. Visiem BJC ir pieejami līdzekļi, bet, ja tie ir mazi, tad, piemēram, lieliem pirkumiem (klavierēm) grūti naudu atvēlēt, bet līdzekļus apvienojot, tas ir izdarāms vieglāk. Katrā no apvienotajiem BJC notiks tās pašas nodarbības, kas līdz šim un arīdzan tajās pašās telpās, kur līdz šim. Piemēram, Dabaszinību skolas skolēni bija ļoti nobažījušies par to, ka viņi tiks apvienoti ar Jauno tehniķu centru Bauskas ielā. Mēs nomierinājām vecākus, ka bērniem nekur nebūs jāpārvācas un nodarbības varēs apmeklēt tajās pašās vietās, kur ierasts. Piemēram, BJC “Kurzeme” vai BJC “Altona” – viena atrodas Torņakalnā, otra Imantā, taču vecākiem ne par ko nav jāuztraucas, jo arī šajā gadījumā bērni paliks savās telpās.  Līdztekus tam apvienota iestāde var piedāvāt lielāku interešu programmu klāstu.  To var ilustrēt ar piemēru, ja kādā no iestādēm nebija kāda konkrēta instrumenta apgūšana, tad tagad pie apvienošanas, šī iespēja apmeklēt instrumenta apgūšanas nodarbības ir abu iestāžu bērniem. Tātad atkal palielinās piedāvājuma grozs. BJC “Laimīte” un BJC “Mīlgrāvis” − tieši tas pats, bērni paliks savās telpās. “Laimītē” ir  daudz sporta aktivitāšu, līdz ar to treneru piedāvātas nodarbības var izmantot abu iestāžu skolēni.

10.Kur vecāki var konsultēties vai meklēt padomus?

− Var zvanīt Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Vispārējās izglītības skolu nodaļas speciālistiem.

Izglītības pārvaldes e-pasts: iksd.izglitiba@riga.lv

Darbalaiks: Pirmdienās   08.30−18.00 Otrdienās      08.30−17.00 Trešdienās    08.30−17.00 Ceturtdienās  08.30−17.00 Piektdienās   08.30−16.00 

Apmeklētāju pieņemšanas laiki: pirmdienās no plkst. 14.00 līdz 18.00.  Apmeklētājiem uz pieņemšanu pie departamenta direktora jāpiesakās iepriekš pa tālruni 67105397.

Mēs iedzīvotājiem atbildam uz visiem interesējošiem jautājumiem, gan klātienē, pa telefonu, gan arī rakstiski un sociālo tīklu kontos. Vecāki bez bažām var bērnu pieteikt uz tām skolām, kur bija plānojuši, un uzdot arī interesējošos jautājumus skolas administrācijai.

Galvenais – izglītības programma, kurai bērni ir pieteikti, turpināsies. Izņemot tos gadījumus, kad vecāki paši izlems, ka bērnam jāizvēlas cita programma. Līdz 15. maijam tiks izveidota rinda uzņemšanai 1. klasē. Pēc tam mēneša laikā tiks noteikts, kuri bērni un kur iestādē tiek uzņemti. Vasarā, kad reāli tiks veikta optimizācija, bērni no skolas, kas tiks slēgta, kļūs par tās skolas skolēniem, kas pārņem slēgtās skolas izglītības programmas.  Pie iestāžu apvienošanas, skolēni izglītību turpinās apgūt tajā programmā, kurās viņi iestājušies līdz skolu apvienošanai.