Rīdzinieki jautā: kāpēc sabiedriskajā transportā ir tik karsti?

10. Jūnijs

Šādā siltā laikā daudzi rīdzinieki, kuri izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus, uzdod jautājumu par to, kāpēc sabiedriskajā transportā ir karsti, citi - tieši otrādi - sūdzas par aukstumu, ko rada kondicionieri. Pastāstām, kāda patiesībā ir situācija ar kondicionieriem pilsētas sabiedriskajā transportā un kā tie funkcionē.


Tikko termometra stabiņš pārsniedz +25 grādu robežu, galvaspilsētas iedzīvotāji ar satraukumu uzdod jautājumu: kāpēc sabiedriskajā transportā netiek ieslēgti kondicionieri? Taču ir arī tie, kuri sūdzas par kondicionieru auksto gaisu vai par caurvēju no atvērtajiem logiem. Visus neiepriecināsi, tāpēc pastāstām, kā īsti karstā laikā darbojas salonu atvēsināšana tramvajos, trolejbusos un autobusos. 

Pēc pašvaldības transporta uzņēmuma "Rīgas satiksme" pārstāves Baibas Bartaševičas vārdiem, visi jaunie autobusi, tramvaji un trolejbusi ir aprīkoti ar gaisa kondicionēšanas sistēmu, kas salonā automātiski uzstāda komfortablu temperatūru atkarībā no tā, cik karsti ir ārā.

Ar kondicionieriem nav aprīkoti  vecie autobusi (to ir aptuveni 60% un tuvājakā laikā tos nomainīs ar jauniem Solaris autobusiem) un vecie tramvaji. 

"Visās sabiedriskā transporta vienībās, kurās ir kondicionēšanas sistēma, tā ir ieslēgta. Jānorāda, ka ne visi sabiedriskie transporti ir aprīkoti ar kondicionieriem. Skatoties procentuāli, ar kondicionieriem ir aprīkoti 100% trolejbusu, 40% autobusu un 17% tramvaju. Tāpat jānorāda, ka, ja ārā ir 30-32 grādi, tad nepalīdzēs arī kondicionieris. Galvnenais noteikums kondicioniera darbībai ir aizvērtas durvis. Vidējais attālums no vienas pieturas līdz nākamajai ir 500-600 metru. Cilvēki iekāpj, izkāpj, tiklīdz temperatūra normalizējas, ir pienākusi nākamā pietura. Mums ir gadījumi, kad viena un tā paša transportlīdzekļa pasažieri sūdzas, ka viņiem ir pārāk karsti, citi, ka kondicioniera dēļ viņiem ir pārāk auksti," atzīmē "Rīgas satiksmes" pārstāve Baiba Bartaševiča.

Foto: Riga.lv


Viņa atzīmēja, ka nav prioritāru apkaimju, kur dodas tikai autobusi vai tramvaji ar kondicionieriem, kamēr uz citām apkaimēm dotos transportlīdzekļi bez tiem. Nevienam no vecajiem tramvajiem nav kondicionēšanas sistēmas. Tāpēc maršrutos, kuros nekursē zemās grīdas tramvaji diemžēl kursē vecā tipa tramvaji. Autobusi visos virzienos pastāvīgi mainās. Arī uz Rīgas peldvietām dodas dažādi autobusi - reizēm ar kondicionieriem, reizēm bez.

Ja pasažierim šķiet, ka ar kondicionieriem kaut kas nav, kā nākas (tie vāji kondicionē vai, tieši otrādi, salonā ir pārāk auksti), par to vienmēr var ziņot vadītājam (izņemot jaunajos tramvajos, kur vadītāja kabīne ir slēgta).

Tāpat var pierakstīt autobusa, trolejbusa vai tramvaja borta numuru un par problēmu ziņot "Rīgas satiksmes" klientu apkalpošanas centram, zvanot pa tālruni 80001919. 

Taču jānorāda, ka reizēm kondicionieri "nestrādā" tāpēc, ka pasažieri paralēli ir atvēruši logus. Ja logi ir atvērti, gaisa apjoms autobusa salonā ievērojami palielinās. 

Kondicionieris, kas šajā laikā atvēsina gaisu, tādā gadījumā vairāk enerģijas un laika tērē, atvēsinot gaisa masu, kas pastāvīgi palielinās. Tāpēc, pēc fizikas likumiem, jau atvēsinātais gaiss izplūst pa atvērto logu, savukārt salonā atkal ieplūst siltais. 
"Vēlos vērsties pie pasažieriem: neveriet vaļā logus, ja autobusā strādā kondicionieris. Jo tādā gadījumā kondicioniera iedarbība kļūst vājāka. Tāpat vēlos atzīmēt, ka nedrīkst ļoti ievērojami pazemināt kondicionēšanas temperatūru, jo straujais temperatūras kritums ievērojami ietekmē cilvēka organismu," papildināja Bartaševiča.
Ja plāno maršrutu jau iepriekš, vai var kaut kā uzzināt, kad gaidāms autobuss vai tramvajs ar kondicionieri?
Diemžēl šāds pakalpojums pagaidām nav pieejams, jo sabiedriskā transporta vienības maršrutos pastāvīgi mainās. Bet vienam maršrutam uzzināt to, vai gaidāmi vagoni ar kondicionieri, tomēr var. "Rīgas satiksmes" sociālajos tīklos pastāvīgi informē par to, kā kursēs zemās grīdas 1. tramvajs. Šie tramvaji visi ir aprīkoti ar kondicionieriem.

Foto: Rīgas satiksme