Rīdzinieki jautā: kāpēc dažās sabiedriskā transporta pieturās nav nojumes?

19. Janvāris

Te saule, te lietus, te sniegs, bet patverties nav kur. Daudzi rīdzinieki neaizdomājas, kāpēc dažās pieturās ir nojumes, taču citās tās ir nojauktas – pat tās, kuras ilgus gadus uzticīgi kalpojušas sabiedriskā transporta pasažieriem. Bet patiešām – kāpēc? Par to mums pastāsta „Rīgas satiksme” speciālisti.


1.„Nevienādās” pieturas bojājušas pilsētas kopskatu

Ļoti ilgu laiku noslēgto pieturu apsaimniekošanas joma bija izdalīta starp dažādiem uzņēmumiem. Rīgā varēja sastapt dažādus tehniskos un dizainiskos lēmumus: pieturas, kas būvētas no finiera, ar stikla un metāla elementiem, taču dažās vietās vispār bija uzbūvēti ķieģeļu pieminekļi ar piebūvēm, kas izskatījās pēc kioskiem.

Saprotams, ka pilsētnieki pie savām pieturām bija pieraduši un acīs tās „negriezās”. Taču kopumā šāds ķīselis pilsētas kopskatam par labu nenāca.

Jā, un arī apsaimniekošana bija neefektīva. Daudzi no šiem veidojumiem bieži tika lauzti, tie sarūsēja vai to stikli tika izdauzīti, savukārt piekārt svarīgu informāciju pasažieriem nebija kur.

Tāpēc tika pieņemts konceptuāls lēmums par vienota dizaina pieturu uzstādīšanu. Šī lēmuma realizācija sākās 2013. gada maijā.

2.Dizaina autors – pasaules mēroga zīmols

Dizaina izstrādāšanai tika pieaicināts pasaules vadošā reklāmas izvietošanas un pieturu izstrādes uzņēmuma JCDeaux meitas uzņēmums.

Pieturas makets ir standartizēts. Līdzīgas nojumes ir izvietotas daudzās Eiropas un pasaules valstīs. Šo pieturu dvīņi atrodami Tallinā, Viļņā, un arī citās Latvijas pilsētās. Šis dizains ir pārbaudīta vērtība: izturīga konstrukcija, kura viegli apsaimniekojama, un nekādu pārmērību.

3.Galvaspilsētai - bez maksas

Autobusa pieturu uzstādīšana visā Rīgā ir projekts,  kas prasa miljoniem eiro investīciju. Taču nauda netiek tērēta no galvaspilsētas budžeta. Visas jaunās pieturas aprīko privātie uzņēmumi. Viena firma, kas uzvarējusi konkursā, nodrošina nojumju konstrukciju izvietošanu, cita - aprīko tās ar reklāmas stendiem un digitālās informācijas apraidi (pienākšanas - atiešanas laiki). Kompānijas interese – reklāmas laukums. Taču galveno reklāmas laukumu izmanto "Rīgas satiksme", lai informētu pasažierus.

Foto: Rīgas satiksme

4.Jauna forma – jaunas iespējas

Modernizētajās pieturvietās gan pilsētnieki, gan viesi varēs patverties no sliktiem laika apstākļiem, sēdvietas ir aprīkotas tā, lai nojumes varētu izmantot arī cilvēki ar īpašām vajadzībām. Turpat arī ir izvietota informācija par transporta kustību, maršrutu tīklu un aktuālām izmaiņām. Vairākas pieturas ir aprīkotas ar e-talonu automātiem.

5.Pieturas tiek izvietotas tur, kur visvairāk lasa reklāmas?

Tas tā nav. Vietu, kur uzstādīt nojumi izvēlas nevis firma, bet gan „Rīgas satiksme”. Un par prioritārām tiek uzskatītas vietas, kurās ir liels pasažieru skaits. Ir jāsaprot, ka ir pieturas, kurās dienas laikā transportu gaidīs vien desmit cilvēki, bet būs pieturas, zem kuru nojumēm katru dienu stāvēs tūkstoši.

Vispirms tiek mainītas tās pieturas, kas degradējušās, tās tiek demontētas. Pēc tam tās tiek uzstādītas atkarībā no pasažieru skaita. Tas nav nekā saistīts ar reklāmdevēju vēlmēm.

Piedevām pastāv viens likums: reklāma ir tur, kur ir cilvēki. Bet cilvēki ir jebkurā pieturā.

6.Jau ir uzstādītas 300 nojumes

Reālais pieturvietu, kur Rīgā apstājas sabiedriskais transports, skaits Rīgā ir 1952. Pirmajā kārtā sabiedriskā transporta pieturvietās uzstādīti 300 "jumti". Nesen ir uzsākts darbs pie pieturvietu nojumju otrās kārtas, kurā paredzēts ierīkot vēl aptuveni 300. Pašlaik "Rīgas satiksme" šīs vietas identificē. Pakāpeniski pieturvietu nojumes ar soliņiem tiks uzstādītas pieturvietās, kur tas ir iespējams, un ņemot vērā pasažieru plūsmas. Protams, speciālisti ņem vērā arī rīdzinieku ierosinājumus. Taču ir jāsaprot: nav iespējams uzstādīt nojumes visās pieturvietās. Pirmkārt, tāpēc, ka daļa pieturvietu atrodas uz privātas zemes, otrkārt - dažās vietās nojumes uzstādīšanu apgrūtina apakšzemes komunikācijas, virs kurām nojumi likt nedrīkst.

Foto: Rīgas satiksme

7.Kāpēc soliņi ir veidoti no „auksta metāla”?

Soliņi nav gatavoti no metāla, bet gan no plastmasas kompozītmateriāla. Jaunais plastmasas segums ir siltāks par metālisko, taču daudz izturīgāks par koku, ar kuru šī materiāla soliņiem ir daudz kopīga.  Pulverveida polimērs sniedz siltuma efektu, kā kokam un labi sader ar moderno pieturu nojumju dizainu.

Ir jāsaprot, ka mēs neesam Maskavā, kur vairākas pieturas tiek apsildītas, un nevis Dubaijā, kur, tieši pretēji – darbojas kondicionieri.

Pietura ir vieta īslaicīgai transporta gaidīšanai, tāpēc nav jēgas tērēt līdzekļus to apsildīšanai.

Piedevām agrāk, kad pieturas bija „ērtākas”, tajās nakšņoja bezpajumtnieki. Un arī tas bija ļoti daudzu sūdzību avots „Rīgas satiksme”.

8.Vairākās vietās pieturu nojumes pazūd uz visiem laikiem...

Ļoti daudzus rīdziniekus interesē, kāpēc vairākās vietās pazūd vēl nenolietotas nojumes. Taču jaunas to vietā neparādās. Tās noņem nevis pilsēta vai „Rīgas satiksme”, bet gan firma, kas agrāk tās apsaimniekojusi. Privātā kompānija Eiro AWK pametusi Latvijas tirgu, paņemot sev līdzi tai piederošās nojumes. Pašreizējās pieturas ir būves ar pamatiem, kas nozīmē, ka nepieciešams būvprojekts – ir nepieciešamas atļaujas no dažādām institūcijām. Un tas prasa laiku.

Paziņojums par mājaslapas www.riga.lv sīkdatnēm ar norādēm uz mājaslapas sadaļu par sīkdatnēm, to pielietojumu un piekrišanas / piekrišanas atsaukšanas norādēm