Reportāža: kā jaunie rīdzinieki veido animācijas filmas

25. Oktobris

Lielās Tehniskā jaunrades nama “Annas 2” ēkas otrajā stāvā atrodas kabinets, kurā dzimst jaunas filmas – animācijas pulciņu apmeklē aptuveni 80 bērnu. Viņi veido savus stāstus, klausoties Mocarta mūziku savas pasniedzējas, Latvijas animatores Ilzes Ruskas vadībā.


Telpas, kurās darbojas jaunie skolēni, ir nesen izremontētas. Viena siena ir nokrāsota zaļā krāsā un uz tās fona tiek filmēti video, pēc tam nomainot zaļo fonu pret sevis veidoto. Tāpat ir uzstādīts apgaismojums, kas ļauj attēlu izveidot kvalitatīvāku.

“Mums ir animācijas galdi ar apgaismojumu un štiftēm (metāla plāksnes uz kurām var uzspraust vairākus papīrus) kuras izgatavoja metāla apstrādes pulciņā. Tas pilnībā apmierina mūsu vajadzības un salīdzinājumā ar profesionālajām, neko daudz neizmaksā,” stāsta pulciņa vadītāja, nodarbības sākumā izdalot bērniem uzdevumus un ieslēdzot mūziku. “Es parasti ieslēdzu relaksējošu mūziku, šodien klausīsimies Mocartu. Tā veido radošu gaisotni un palīdz atslābināties pēc intensīvas dienas skolā. Bērni ierodas noguruši, bet mūzika viņus uzlādē un nomierina vienlaicīgi,” stāsta Ilze.

Foto: Riga.lv

Visas filmas sākas ar plānu. “Ir jāizdomā savs sižets, jāizveido tēli un jāapraksta tie. Viss sākas ar to,” stāsta Ilze, demonstrējot vienu no pēdējiem plāniem.

Tajā pašā laikā viņas skolniece Karīna rūpīgi uzstāda apgaismojumu un izvieto plastilīna figūriņas uz zaļā fona.

 “Es veidoju filmu par bērniem no nabadzīgas ģimenes, un viņi vēlas iegādāties dārgu lietu. Vcepumus. Viņi jau zina, ka izdos naudu jaunas spēļu konsoles iegādei.  Viņi fantazē, kā izmantos naudu, kad to nopelnīs,” stāsta 13 gadus vecā Karīna, kas ar animāciju nodarbojas jau piecus gadus. “Es visas fotogrāfijas apvienoju programmā, monteju, un tā sanāk filma. Bet tas nav tik vienkārši, kā izskatās – figūriņas uzņemšanas laikā nolietojas, tās vienmēr ir jāpielabo,” stāsta Karīna.

Foto: Riga.lv

Ilze atzīmē, ka animācijas pulciņš sniedz bērniem milzīgas izaugsmes iespējas. “Ir jābūt arhitektam – jāizveido foni. Māksliniekam – lai zīmētu, pareizi uzstādītu gaismu, izveidotu ēnas un toņus, aktierim, jo tēli filmā spēlē savas lomas, režisoram, skaņu operatoram, ideju ģeneratoram un stāstu autoram, utt.  Bērni mācās strādāt kolektīvā, lietderīgi izmanto datorprogrammas, montē, domā tekstus, ierunā tos,” stāsta Ilze, atzīmējot, ka daudzi viņas skolēni ir iestājušies Mākslas akadēmijā, devušies studēt uz ārvalstīm, bet daudzi strādā kino industrijas jomā.

Foto: Riga.lv

Kā jau rakstījām iepriekš, pieprasījums uz animācijas pulciņu pārsniedz piedāvājumu.

“Ja ir vēlēšanās, pie mums var painteresēties, gadās, ka daži bērni pārstāj nākt dažādu iemeslu dēļ un kāda vieta atbrīvojas.” Vairāk informācijas - šeit.