Pieci uztura speciālista padomi: kā nepārēsties Līgo svētkos?

22. Jūnijs

Kas gan būtu Jāņi bez cepta šašlika, alus un ķimeņu siera? Taču Rīgas 1. slimnīcas uztura speciāliste Liene Sondore atgādina: ēdiens nav galvenais svētku atribūts. Jau no seniem laikiem galvenie šo svētku rituāli ir dziedāšana, dejas ap ugunskuru un vainagu pīšana. Tāpēc pastāstām, kā ar pārmērīgu rijību nesabojāt sev svētkus.


Vēl jo vairāk, šoreiz Jāņu nakts būs nedēļas nogalē un pirmdien daudziem no mums būs jāatgriežas savās darba vietās.

1.Šašliks var saturēt kancerogēnas vielas…

… ja tas pagatavots nepareizi. Šašlika pagatavošanai tiek izmantota marināde, lai gaļu padarītu mīkstāku. Taču labāk atteikties no piedevām ar augstu kaloriju saturu, majonēzes un etiķa, priekšroku dodot marinādēm ar garšvielām, kefīru, augļu sulām, gāzētu ūdeni vai citronu un pievienot nedaudz eļļas. Gaļu marinādē nevajag turēt ilgi un labāk neizmantot alumīnija traukus (mijiedarbībā ar skābēm alumīnijs var izšķīst un nonākt ēdienā, kā arī bojā ēdina garšu).

Gaļu noteikti vajag marinēt tāpēc, ka, cepot gaļu uz oglēm, veidojas kancerogēni savienojumi – policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži.

Tas veidojas brīdī, kad tauki no gaļas nopil uz oglēm. Viela paceļas kopā ar dūmiem un nosēžas uz gaļas, uzkrājoties ļoti lielos daudzumos. Gaļa ir jācep, bet nav jādedzina!

2.Kādu gaļu izvēlēties? Viss atkarīgs no garšas vēlmēm un…

… veselības stāvokļa. Ja cilvēkam ir problēmas ar veselību, vielmaiņas saslimšanas, sirds asinsvadu problēmas, podagra u.c. veselības traucējumi, tad priekšroku labāk dot laša vai foreles šašlikam, liesai gaļai, veģetāram šašlikam. Bet, ja nesen pārciesta operācija un ievērojat īpašu diētu, kas atkarīga no jūsu diagnozes, tad labāk neriskēt un svētkos priekšroku dot ierastam ēdienam: daudz alternatīvo recepšu ir arī veselīgiem dārzeņu ēdieniem un sieriem, kā arī gardiem dzērieniem.

3.Runā, ka ēst nedrīkst divas stundas pirms miega, bet, ja gatavojamies negulēt visu nakti…

Vēlreiz atzīmēšu: Jāņu svinēšana nozīmē kopā būšanu, dziesmas, dejas, sarunas, nevis sēdēšanu un ēšanu pie galda visas nakts garumā. Maksimums, ko drīkst ēst naktī, ir 100-150 gramu šašlika, nevis vesels kilograms. Lai nepārēstos, labāk jau iepriekš izplānot, kas būs uz svētku galda, kas ko atnesīs – piemēram, vieni viesi nesīs ķimeņu sieru, citi izceps rabarberu plācenīšus.

4.Šašliku labāk ēst kopā ar…

…zaļumiem un viegliem salātiem. Tāpat var to ēst vienkārši ar dārzeņiem – pašlaik ir kabaču, tomātu, jauno gurķu, baklažānu, paprikas sezona. Kartupeļus vislabāk ēst vārītā, ceptā cepeškrāsnī, ugunskurā. Kas gan ir svētku galds bez siera un graudaugu ēdieniem, jo īpaši, ja maize cepta mājās!

Ja tomēr ir vēlme ēst “smagos salātus” ar majonēzi un krējumu, tad jāatceras: svaigā gaisā šādus salātus nedrīkst glabāt ilgi. Tāpēc tiem labāk izmantot pārnēsājamo ledus somu. Uzturā ir jālieto droša un pareizi sagatavota pārtika! Par to laikus ir jādomā ja svētkus svinat ārā, brīvā dabā kur nav iespējas produktus likt ledusskapī.

5.Bērniem nevajadzētu ēst…

…čipsus, saldumus un dzert gāzētos dzērienus. Tā nav diena kad pārēdas! Kaut gan ļoti bieži šīs lietas atrodas uz bērnu svētku galda. Labāk šos našķus nomainīt ar saldiem burkāniem, kukurūzu un ķiršu tomātiem, un citiem veselīgiem produktiem, augļiem. Citādi svētki bērnam var beigties nepatīkami – ar vēdera sāpēm vai caureju. Un neaizmirstiet par ūdeni: neviens gāzētais dzēriens nevar aizvietot parasto un tik ļoti nepieciešamo H2O.