Metodiķe: ozolzīles ir labākas par interaktīvajām tāfelēm

15. Novembris, 2016

Metodiķe Ligita Priede saņēmusi galveno apbalvojumu kā labākā bērnudārza darbiniece -   Martas Rinkas piemiņas gada balva „Mūžs veltīts bērniem”.  Ienākot Rīgas 126. pirmsskolas izglītības iestādē   Ligitas  Priedes mākslinieces dvēsele redzama ik uz soļa. Lai kurp jūs vērstu savu skatienu, it visur redzami viņas radītie darbi.  Arī mūsu lasītājiem viņa deva padomus, kā ar bērniem darboties radoši un kā izrotāt māju 18. novembra svētkiem.


“Bērniem patīk nodarboties ar jebko. Tagad ir rudens – laiks zīlēm un kastaņiem.

Aizmirstiet uz īsu brīdi, ka eksistē papīrs. Cik fantastisks materiāls ir koku lapas! Un, kad tu bērnam parādi, ka lapas var šūt, griezt, līmēt, plēst ar rociņām, drupināt, un no tām veidojas interesantas lietas, viņš bagātina sevi un bagātinās viņa priekšstats par dabu un paralēli tiek apgūta mākslinieciskā darbība.

Tur parādās viņu radošums un viņš pats var pateikt pieaugušajiem: zini, var arī tā. Es nekad noformējumos neveidoju sarežģītas lietas. Es veidoju tādas lietas, kādas skolotājs var darīt kopā ar bērniem, nevis lielu mākslu. Un, runājot par 18. novembri, pie griestiem var salikt blakus divus dzijas pavedienus – karmīnsarkano un balto, ko pēc tam var savērt kopā. Dziesmas un krāsas dod svētku sajūtu,” piebilda balvas ieguvēja.

Viņa rosina kolēģus būt atvērtiem un darbā izmēģināt dažādas sadarbības formas, rosina pašiem  būt  brīviem  un  mērķtiecīgiem, jo bez šīm īpašībām  bērnus mācīt nemaz nedrīkstot.

Foto: Uldis Lagzda

Viena no viņas galvenajām atziņām ir tā, ka bērniem ir jāmācās darot, jo pasaules izzināšanai nav nepieciešami datori vai interaktīvas tāfeles, bērniem ir jāmācās sajust, domāt un spriest un tikai mēs pieaugušie esam atbildīgi par to, kādu  bērni iepazīs  šo pasauli.

Viņa aicina: rotaļāsimies kopā ar bērniem - un arī mēs – pieaugušie - būsim priecīgāki un emocionāli  piepildītāki.

“Mācību procesā pats svarīgākais  ir bērns. Viņš ir emocionāls, viņš ir gudrs, viņš ir radošs un zinātkārs. Un tādam ir jābūt arī skolotājiem,” par savas profesijas īpatnībām stāsta Ligita. “Protams, ka skolotājiem jāpiemīt tādai būtiskai īpašībai, kā mērķtiecībai.  Un jādara viss, lai plānojot savu pedagoģisko darbību kopā ar bērnu, pedagogs nenoslīpētu visas bērnu īpašības. Mūsdienās bieži lieto jēdzienu „jēgpilna mācīšanas”.

Skolotājs pats būtu „jēgpilns”, ja viņš saprastu, ka nevajag pārtraukt bērnu, kad viņš rotaļājas.

Kā teicis rakstnieks Baltvilks - mācīt var aizrādot, mācīt var paskaidrojot, un mācīt var neiejaucoties. Un, ja mēs bērniem  kaut ko piedāvājam, tad jābūt arī jēgpilnai darbībai. Bet, ja skolotājs pats nav mērķtiecīgs, viņš to mērķtiecīgumu nevar iemācīt bērnam.  Ir īpašība, kura arī skolotajiem ir ļoti svarīga – tas ir radošums. Tā ir uzdrīkstēšanas, dažkārt darīt lietas ne tā, ka tas ir pieņemts, uzdrīkstēties un būt radošam kopā ar bērnu. 

Paziņojums par mājaslapas www.riga.lv sīkdatnēm ar norādēm uz mājaslapas sadaļu par sīkdatnēm, to pielietojumu un piekrišanas / piekrišanas atsaukšanas norādēm