Ko pirkt Rīgas Centrāltirgū? 5 septembra dārzeņi

26. Septembris

Katrs mēnesis var lepoties ar saviem sezonas augļiem un dārzeņiem. Pastāstām, ar ko bagāts ir septembris un kāds ir iecienītāko dārzeņu sastāvs un kādas noderīgas vielas tajos atrodamas.


Pirmajā vietā, protams, ir kāposti. Visos to veidos un formās. Sarkanie kāposti, Briseles kāposti, virziņkāposti un  kolrābji. Tie satur daudz vitamīnu un minerālvielu un ir pastāvīgs un pilnvērtīgs produkts visiem tiem, kuri rūpējas par savu veselību.

Kāpostu ķīmiskajā sastāvā atrodami vitamīni A, B1, B2, B5, C, K, PP, kā arī kālijs, kalcijs, magnijs, cinks, mangāns, dzelzs, sērs, jods un fosfors. Tāpat kāposts satur reti sastopamo vitamīnu U, fruktozi, folijskābi un pantotēnskābi un šķiedrvielas.

Par kāpostu ārstnieciskajām īpašībām zināms jau sen. Kāpostu lapu kompreses, piemēram, samazina pietūkumu. Kāposti stimulē organisma vielmaiņas procesus un pozitīvi ietekmē sirdsdarbību. Tie nāk par labu podagras, nieru slimību, žultsakmeņu un išēmisko slimību ārstēšanā. 

Sarkanā, oranžā, dzeltenā vai zaļā paprika var ne tikai padarīt galdu krāšņāku, bet arī dažādot ēdienkarti. Paprikas sastāvs ir unikāls – tajā atrodami vitamīni A, C, P, B1, B2, B3, B5, B6, B9 un minerālsāļi – kālijs, kalcijs, nātrijs, fosfors, magnijs, hlors, dzelzs, fluors, cinks un jods. Regulāra paprikas lietošana uzturā var normalizēt nervu sistēmas darbību. To iesaka cilvēkiem, kuri cieš no depresijas, bezmiega un kuri dzīvo stresā.

Paprika nāk par labu atmiņas pasliktināšanās, noguruma un spēku zuduma gadījumā. Ķermeņa aizsargspējas nostiprināt un atjaunot palīdz askorbīnskābe, kas paprikā atrodama lielā daudzumā. Vitamīns C, savienojumā ar flavonoīdu lietderīgajām īpašībām, labvēlīgi ietekmē asinsvadus.

Rācenis. Šī sakņauga pozitīvās īpašības ir zināmas jau sen, turklāt tās ir zinātniski pierādītas. Saskaņā ar jaunāko pētījumu datiem, askorbīnskābes rāceņos ir divas reizes vairāk, kā jebkurā citā dārzenī. Tāpat rāceņi ir bagāti ar B grupas vitamīniem, PP vitamīnu, polisaharīdiem un provitamīnu A.

Rāceņos atrodams arī cilvēka organismam svarīgs un reti sastopams elements – glikorafanīns. Tas samazina cukura diabēta un ļaundabīgo audzēju veidošanās varbūtību. Rāceņos atrodamais sērs ir viens no svarīgākajiem minerālsāļiem, tas attīra asinis un sadala nierakmeņus. Un, pateicoties magnijam, kas nodrošina kalcija uzsūkšanos, rāceņi uztur kaulus spēcīgus un veselīgus. 

Baklažāni ar savām pozitīvajām īpašībām neatpaliek ne tikai no nakteņu dzimtas augiem, bet arī no lēruma citiem dārzeņiem. Tie bagātīgi satur šķiedrvielas, kas nesadaloties tiek izvadītas no organisma, sev līdzi ņemot toksīnus un nevajadzīgos sārņus. Baklažānu sastāvā atrodami antocianīni - vielas, kurām ir spēcīgas un aizsargājošas īpašības.

Pateicoties kālijam, kas atrodams baklažānos, tie nāk par labu pavecākiem cilvēkiem un ikvienam, kuram ir problēmas ar sirds un asinsvadu sistēmu. Šis dārzenis palīdz samazināt “sliktā” holesterīna līmeni, piedalās organisma ūdens un sāls līdzsvara normalizēšanā. Baklažānus ieteicams lietot arī podagras, artrīta un aterosklerozes gadījumā.  

Kukurūza ir vissenākais cilvēcei pazīstamais graudaugs. Runājot par kukurūzu, mēs nevaram nepieminēt vērtīgo kukurūzu eļļu, kas tiek iegūta no graudu dīgļiem.

Kukurūzas graudi ir īsta cilvēka organismam nepieciešamāko minerālvielu krātuve: kalcijs, kālijs, dzelzs, magnijs, fosfors, kā arī vitamīni B, E, PP, askorbīnskābes, hlora, vara, sēra, selēna, zelta, u.c. – kopumā 26 – Mendeļejeva periodiskās tabulas elementu savienojumi. Kukurūza satur arī tādas būtiskas aminoskābes kā lizīns un tiptofāts, kuras organismā nesintezējas patstāvīgi.

B grupas vitamīni organismā darbojas kā stresa mazinātājs, nomierina nervu sistēmu, pozitīvi iespaido sirds un muskuļu darbību, veicina sarkano asins šūnu veidošanos. Kukurūza ir līderis pēc vitamīna B1 satura: 150 gramos kukurūzas atrodami 25% no šī vitamīna dienas devas. Kukurūzā atrodamais E vitamīns palēnina novecošanos un novērš sklerozi.

Uzturā patērējot kukurūzu katru dienu, tā palīdz samazināt vēža risku un sirds un asinsvadu sistēmas slimību attīstību. Ievērojamu ieguvumu kukurūza dod, ārstējot vielmaiņās traucējumus, aptaukošanos, diabētu un mazasinību.