Kāpēc un kā Rīgā tiek laistītas ielas?

30. Maijs

Rīgas domes Satiksmes departaments mēneša laikā sola izstrādāt plānu, kā kontrolēt un koordinēt ielu laistīšanu Rīgā, tādējādi samazinot gaisa piesārņojumu ar putekļiem. Tiek plānots, ka tiks palielināta laistāmā teritorija un laistīšanas biežums.


Kāpēc laistīt ielas?

Ir vismaz trīs iemesli, kāpēc tas tiek darīts. Pirmkārt, pēc ielu tīrīšanas ar reaģentiem ziemā, brauktuvju malās sakrājas daudz smilšu un sāls. Otrkārt, pavasarī gaisā nonāk koku putekšņi, tāpēc bez ziemas netīrumiem uz ielām sakrājas daudz putekļu un putekšņu. Ja ielas nelaista un netīra, mazās sausās daļiņas izplatās pa gaisu, piesārņojot to, kā rezultātā cilvēki, pat tie, kuri necieš no pavasara alerģijām vai bronhu un plaušu saslimšanām, sūdzas, ka pilsētā ir grūti elpo. Augi, kas aug gar ielu malām, neļauj putekļiem pacelties gaisā. Tāpēc zālienos blakus ielām aug vārgi koki un zāle.

Treškārt, ielu laistīšana ir aktuāla vasarā. Augstā temperatūrā asfalts var deformēties, tādējādi tajā veidojas bedres un izciļņi. Starp citu, nevajag būt pārsteigtiem, ja laistīšanas vai tīrīšanas mašīnas redzat lietus laikā. Lietus laikā ielu tīrīšana ļauj sasniegt  efektīvāku rezultātu, attīrot brauktuves no netīrumiem. Lietus netīrumus notriec zemē, bet mašīnas tās nomazgā no ielām. Lietus laikā netīrumus, kas sakrājušies asfalta plaisās vai starp bruģakmeņiem, notīrīt ir vieglāk.

Foto: publicitātes

Kā notiek ielu mazgāšana pašlaik?

Lai likvidētu mazo putekļu daļiņu nosēdumus uz brauktuves, vasaras sezonā, ilgstošos beznokrišņu periodos (kad lietus nav lijis vairāk kā 5 dienas), tiek veikta ielu brauktuvju laistīšana ielās ar lielu gājēju intensitāti. Šo darbu izmaksas 2018. gadā sastādīja 52 000 euro (viena reize izmaksā 4900 euro).

Smilts nogulsnes un citi netīrumi, kas ziemas laikā sakrājušies brauktuves malā, tiek savākti no 1. un 2. uzturēšanas klases ielām (un atsevišķās 3. klases ielās) ar cieto segumu un borta līniju. Faktiski šāas ielas atrodas pilsētas centrā un dažas no tām – Pārdaugavā. Kopā sezonas laikā tiek novāktas smiltis un atkritumi no ielām 1400 km garumā, kas izmaksā 560 000 eiro.

Ielu brauktuvju tīrīšana tiek veikta ar specializēto tehniku, kas aprīkota ar vakuuma putekļu novākšanas iekārtām. Tīrīšana tiek uzsākta, tikko ir pabeigta smilšu un atkritumu novākšana pēc ziemas. Brauktuvju tīrīšana regulāri tiek nodrošināta 1. un 2. uzturēšanas klases ielās 1245 km garumā. Centra rajonā – katru dienu, pārējā Rīgas teritorijā 3-4 reizes nedēļā. Šie darbi gadā izmaksā 1,8 milj. euro.

Foto: publicitātes

Ko plānots mainīt tuvākā mēneša laika?

Rīgas iedzīvotāji uzskata, ka tīrīšanas daudzumā un vietās nepieciešamas izmaiņas, kam piekrīt arī Rīgas domes Satiksmes departamenta speciālisti. To Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītājs Vitālijs Reinbahs atzina Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē. Viņš norādīja, ka tie ir kompleksi darbi, kas neaprobežojas tikai ar ielu laistīšanu, bet ietver arī, piemēram, pie ielām esošo zaļo zonu uzturēšanu.

Putekļu daudzums laikapstākļu ietekmē (lietus līst reti) pilsētā ir palielinājies un ka pašvaldība nespēj situāciju kontrolēt pietiekamā līmenī, atzīst Reinbahs. Patlaban pašvaldībai ir septiņas ielu laistīšanas mašīnas, kuru ietilpība ir seši kubikmetri ūdens. Vienā piegājienā mašīna var samitrināt 30 000 kvadrātmetrus, kas nav pietiekami, jo centra ielas aptver 470 000 kvadrātmetru platību. Lai uzpildītu vienu mašīnu, kā arī lai tā izbrauktu maršrutu, ir nepieciešami 240 eiro. Tāpēc, pēc Reinbaha teiktā, galvenokārt laistīšana tiek veikta tikai piecās centrālajās pilsētas ielās.

Reinbahs piedāvāja, ka ieskatā ielu mitrināšana būtu jāveic arī mikrorajonos, kur putekļus daudzums ir tikpat liels, ja ne lielāks kā centrā. Problēmu nereti rada arī tas, ka Rīgā starp ielām un zaļo zonu nereti ir joslas, kur zāle vispār neaug, un ka tieši tur uzkrājas putekļi. Viņš ir pārliecināts, ielu laistīšana būtu jāveic ne tikai pa nakti, bet arī pa dienu, kad ir visintensīvākā saule.

Departaments ziņo, ka mēneša laikā tiks izstrādāts plāns, kā palielināt laistīšanas daudzumu, kā koordinēt mašīnu darbu un kā panākt to, lai laistītas tiktu arī ielas apkaimēs. Tāpat tiks aprēķināts, cik varētu izmaksāt šādi darbi, jo no pašvaldības budžeta pašlaik līdzekļu nav pietiekami.