Kāpēc svarīgi ziņot par neierašanos uz ārsta konsultāciju vai izmeklējumu?

25. Oktobris

SIA “Rīgas veselības centrs” aicina padomāt par iepriekš pieteiktas, bet neapmeklētas ārsta konsultācijas vai izmeklējuma sekām.


Gada laikā desmitiem tūkstošu pacientu Latvijā neierodas pie ārsta, neatceļot iepriekš pieteiktu vizīti – šādu satraucošu informāciju paziņojušas vairākas stacionārās veselības aprūpes iestādes, t.sk., Bērnu klīniskā universitātes slimnīca un Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca. Pacienti turklāt bezatbildīgi neierodas uz konsultāciju vai izmeklējumu arī tajos gadījumos, kad viņi telefoniski apliecinājuši savu ierašanos – teju visas iestādes, t.sk., arī Rīgas veselības centrs, īsi pirms plānotās konsultācijas centīgi apzvana visus pierakstītos pacientus, atgādinot viņiem par pierakstu un pārvaicājot, vai plāni un nodomi nav mainījušies. Un, protams, pozitīvas atbildes gadījumā rēķinās ar pacienta apmeklējumu.

Diemžēl situācija ar klientu un pacientu apstiprinātām, bet neapmeklētām konsultācijām un izmeklējumiem nav tik ‘nevainīga’.

To ‘cēloņu – seku ķēdīte’ šajā gadījumā ir daudz garāka un nopietnāka. Par to stāsta Rīgas veselības centra valdes priekšsēdētāja Skaidrīte Vasaraudze.

Mūsu centra sešās filiālēs – Ziepniekkalnā, Imantā, Iļģuciemā, Torņakalnā, Bolderājā un Ķengaragā - uz valsts apmaksātām konsultācijām un izmeklējumiem neierodas līdz pat 20% pacientu, iepriekš par to mūs nebrīdinot. Esam, protams, ļoti pateicīgi tiem aptuveni 10% neatnākušo pacientu, kuri iepriekš vizīti korekti atsaka.

Tie, kuriem tas patiešām nepieciešams, pie ārsta nokļūt nevar

Pirmais un pats galvenais aspekts šajā situācijā ir tas, ka pie ārstiem nenonāk tie pacienti, kuriem šī konsultācija vai izmeklējums ir patiešām vajadzīgi. Viņi sazinās ar mūsu Zvanu centru, vaicā par iespējām pierakstīties, bet mēs esam spiesti atbildēt, ka konkrētais ārsts pieejams tikai pēc pāris mēnešiem, jo uz visām valsts piešķirtajām un apmaksātajām vietām pacienti jau ir pierakstīti.

Tajā pašā laikā reālajā dzīvē neatnākušo pacientu dēļ rindas stipri ‘paretinās’ un iespēju tikt pie speciālista tiem, kuriem tas patiešām būtu bijis vajadzīgs un kuri to būtu gribējuši, mēs būtu varējuši sniegt, bet ar vienu nosacījumu – ja būtu zinājuši par to laicīgi.

Nākamajā gadā - mazāk kvotu

Nacionālais veselības dienests veic aprēķinus, plāno un piešķir mums noteiktu valsts kvotu skaitu dažādu speciālistu konsultācijām un izmeklējumiem. Proti, tie ir konkrēti iedzīvotāju veselības aprūpei paredzēti līdzekļi, kas mums ir pieejami – un tātad arī mūsu pacientiem. Ja šie līdzekļi netiek izmantoti, tad dienestam, plānojot turpmāko veselības aprūpes budžetu, var būt pamatots iemesls, šīs izdevumu pozīcijas pārskatīt un kvotu skaitu samazināt. Tātad, iespējams, ja šogad nebūsim snieguši pakalpojumus piešķirto valsts kvotu apmērā, nākamgad mums var būt mazākas iespējas palīdzēt mūsu pacientiem. Un ne jau tikai mums. Rezultātā daļa sabiedrības atkal būs neapmierināta, ka veselības aprūpes pakalpojumi nav pieejami, aizmirstot, ka pati ar savu neapdomīgo un netālredzīgo rīcību to ir veicinājusi.

Samazinās ārsta darba atalgojums

Trešais aspekts - samaksa par ārsta darbu ir tieši atkarīga nevis no tā, cik stundu viņš fiziski ir pavadījis kabinetā, bet gan no reāli pieņemto pacientu skaita. Ja no desmit pierakstītiem pacientiem uz konsultāciju ierodas tikai trīs, tad ārstam arī tikai par šiem trim tiks samaksāts. Ņemot vērā ārstu, it īpaši pieprasītu speciālistu, trūkumu Latvijā, saprotams, ka viņus šāda situācija nu nekādi nemotivē – tā ir nepiedodama ārstu profesionālā laika izšķērdēšana. Un mēs kā iestāde, kas aicinājusi viņus strādāt, jūtamies par to atbildīgi.

Rīgas veselības centrs aicina rīdziniekus cienīt ārstus, kuri plānotajā laikā vienmēr ir gatavi sniegt nepieciešamās konsultācijas, kā arī citus pacientus, kuri gaida rindā uz tik nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, un laikus atteikt pierakstu, ja kādu iemeslu dēļ nav iespējams ierasties uz konsultāciju vai izmeklējumu vai tie vairs nav nepieciešami.

Konsultācijas vai izmeklējuma atteikuma gadījumā lūgums sazināties ar Zvanu centru 20028801 un vizīti atteikt.