Kādu velosipēdu izvēlēties braukšanai pilsētā?

25. Aprīlis, 2017

Varētu jau likties – kas gan ir vienkāršāk? Galvenais, lai velosipēds būtu ērts un acij tīkams. Tajā pašā laikā pastāv pilsētas velosipēdu klase, kas veltīti tieši nesteidzīgu pilsētnieku ērtībām. Kā un kuru no tiem izvelēties sev, portālam riga.lv pastāsta rīdzinieks, mountain bike sacensību dalībnieks Kārlis Berlands.


Foto: Nora Krevņeva

Tā nu vēsturiski ir sagadījies, ka vispopulārākais velosipēdu vieds Latvijā ir kalnu velosipēdi. Šo velosipēdu klasi vietējos veikalos var sastapt visbiežāk. Piedevām tie ir ļoti universāli – noderēs gan pilsētā, gan lauku apvidū. Taču pieaugot pilsētas velosipēdu popularitātei, pieaudzis pieprasījums pēc ērtākiem lielpilsētu modeļiem. Sēdekļi mīkstāki, dizains interesantāks, aksesuāru vairāk. Atsevišķa velosipēdu kategorija, lai pilsētnieki ērtāk varētu doties uz darbu. Tie ir radīti ne pašiem sportiskākajiem pilsētas iedzīvotājiem, lai nesteidzīgi varētu pārvietoties pārpildītās transporta un gājēju ielās vai vienkārši brauktu pa parkiem.

Parunāsim par dažādiem pilsētas velosipēdu modeļiem:

Pilsētas velosipēds

Pilsētas velosipēds ir ar samērā vienkāršu komplektāciju, bet pilnīgi pietekamu, lai droši un kvalitatīvi pārvietotos pa pilsētu.

Foto: Nora Krevņeva

Galvenās raksturiezīmes: tas ir konstruēts tā, lai maksimāli ērti ar to brauktu nelielos ātrumos  (līdz 15 km/h) un ne pārāk lielās distancēs.  Pieejamie velosipēdi  ir dažādās  komplektācijās, gan ar tērauda rāmi, gan ar alumīnija. Galvenā atšķirība būs svars. Kā arī ar sieviešu rāmi un ar vīriešu. Cenu ietekmē ražotājs un  tas ir vairāk gaumes un maksātspējas jautājums. Ja maks atļauj, tad var izvelēties velosipēdu ar dārgāku komplektāciju, bet arī ar 220 eiro budžetu būs pietiekami, lai būtu patīkama pārvietošanās.

Parasti par tādu cenu ritenis jau ir aprīkots ar priekšējo un aizmugurējo apgaismojumu, bagāžnieku, kājiņu.  Priekšā var uzlikt groziņu, var uz bagāžnieka uzlikt speciālu kasti, kur glabāt mantas. Sēdeklis pilsētas velosipēdam vienmēr būs komfortablāks, nekā sporta.  Ir arī iespēja uzstādīt  bērnu sēdekli - kā priekšpusē, tā arī aizmugurē. Bet es iesaku izmantot to, kas novietojas aizmugurē, jo tad, ja notiek negadījums, bērns ir vairāk pasargāts.

Cilvēki domā, ka, jo vairāk ātrumu, jo labāk.  Bet patiesībā tā nav. Ja cilvēki dzīvo kalnos, tad daudz pārnesumu skaits viņiem atvieglo pārvietoties. Bet pilsētai - ja ir trīs ātrumi – tad ar to ir pietiekami. Ja braucat pa tiltu, tad var pārnesties uz vieglāku ātrumu (pirmo), ja nost no tilta – uz smagāko (trešo). Un ar vidējo brauksiet ikdienā. Ir arī modeļi ar kājas bremzi.

Foto: Nora Krevņeva

Gandrīz visi pilsētas riteņi nāk ar ķēdes sargu, riteņu aizsargiem, lai   nenosmērētu apģērbu un varētu braukt pat svārkos.

Pilsētas riteņiem ir  šauras riepas, jo tas pārsvarā pārvietojas pa asfalta segumu.  Bet ar pilsētas ritenim nav  arī problēmu pārvietoties arī pa smiltīm pie jūras un meža taku. Tas pats attiecas uz protektoru. Pilsētai  nav vajadzīgs rupjš protektors. Asfalta segumam - jo gludāka ir riepa, jo labāk.

Foto: Nora Krevņeva

Pilsētas  velosipēdam parasti pieejami divi riteņu  izmēri 26’’ vai 28’’. Pirmo vajadzētu izvelēties augumā mazākiem cilvēkiem. Velosipēds  būs mazāks un ar to būs vieglāk manevrēt . Bet lielajam nelīdzenums būs jūtams mazāk. 

Tehniskā apskate

Tehniku noteikti ir jāuztur kartībā. Labākais variants būtu tehnisko apkopi veikt divas reizes gadā: sezonas sākumā un beigās. Ja ļoti daudz ir braukts, tad pat vairāk reizes. Lai beigu beigās apkopes izmaksas nesasniegtu velosipēda cenu. 

„Pilsētniekiem” ir arī savi trūkumi. Tie ir samērā smagi un neparedzami ekstrēmas slodzes gadījumā.

Foto: Nora Krevņeva

Ir arī pilsētas tipa velosipēdi  pusaudžiem, bet Latvijā tie nav pārāk  populāri. Pārsvarā tie ir hibrīdi starp kalnu un pilsētas velosipēdiem.

Kā izvelēties riteni?

Velosipēdu noteikti vajag izmēģināt. Tā kā mēs apavus uzlaikojam, tapāt arī vajadzētu pielaikot velosipēdu.  Pirms pirkšanas jāizpēta gan riteņu diametri, gan sēdekļa augstums, gan rāmja ģeometriju – no tā būs atkarīgs komforts.  Dažiem modeļiem ir arī atšķirīgi izmēri – S, M, X, XL. Vajag apskatīt veco riteni: ja jums ir bijuši piemēroti un ērti – tad var ņemt līdzīgu. Lai kur jūs nepirktu, vaicājiet, lai jums dod izbraukt kaut 100 metrus. Jebkurā veikalā jābūt garantijai. Atkarība no ražotāja var mainīties garantijas laiks.

Saliekamais pilsētas velosipēds

Pēc izskata ļoti līdzīgs padomju laika “Aistam”. Ātrums nebūs liels, braukt ir nepavisam ērti, jo mazi riteņi,  bet tas ir saliekams.  

Foto: Nora Krevņeva

Šim modelim ir ierobežojumi attiecībā uz riteņu izmēriem. Visizplatītākais saliekamā rāmja velosipēda variants – 20 collu riteņi, lai velosipēds būtu kompakts salocītā stāvoklī. Cenu ziņā – nav lēts (ap 250 eiro), jo Latvijā pagaidām nav īpaši populārs.

Pateicoties iespējai velosipēdu salocīt, to bez problēmām var:

  • ilgstoši uzglabāt mazā dzīvoklī vai garāžā;
  • pārvadāt personīgās mašīnas bagāžas nodalījumā;
  • parocīgi pārnēsāt.

Vēl viena priekšrocība – to ir viegli paslēpt, kas nozīmē, ka to ir grūtāk nozagt.

Ka glabāt riteni?

Būtiskākā lieta – jebkuru riteni nevajadzētu glabāt mitrumā. Ja izbraucat lietus laikā vai pa ūdeni, to vajag nosusināt vai nožāvēt.  Mitrumā sāk rūsēt visas daļas pēc kārtas. Temperatūras diapazonam glabāšanai nav nozīmes. 

Sportiskais pilsētas velosipēds

Šis ir hibrīds, kas sevī apvieno ātrumu un ērtības. Tas paredzēts tiem, kuri vēlas ātri braukt pa pilsētu un šosejām.

Foto: Nora Krevņeva

Vizuāli tas ir līdzīgs kalnu velosipēdam, taču ir aprīkots ar ļoti gludām riepām bez īpaši izdalītiem protektoriem, kas diametrā ir 28”.

Foto: Nora Krevņeva

Pateicoties pārdomātajai konstrukcijai (tam nav nekādu lieku detaļu), ar to var braukt visparastākajā pilsētas apģērbā. Šādam velosipēdam ir daudz stilīgu aksesuāru. Faktiski uz šāda tipa velosipēdiem var redzēt visjaunākos “gadžetus”. Šāds modelis maksā tikpat, cik pienācīgs  sporta ritenis  (400-1000 eiro) vai pat pienācīga automašīna – 2000- 7000 euro.

Lielais skrejritenis

Šobrīd lielu popularitāti iegūst lielie skrejriteņi, kas piemēroti pieaugušajiem. Ar viņu var braukt cilvēks ar svaru līdz 110 kg.

Foto: Nora Krevņeva

Priekšrocības – samērā neliels izmērs. Un ātruma ziņā tas noteikti nezaudē velosipēdam, jo pamatā  domāts, lai pārvietotos pa pilsētas centru. Lielais skrejritenis aizņem daudz mazāk vietas, pat automašīnā. Tam nepieciešama mazāka apkope, mazāk detaļu, kam lūzt. Un tas vienkārši ir lētāks, nekā velosipēds.  Izmaksas ir sākot no 150 eiro, kas ir ļoti lēti velosipēdam. Ir salokāmie, bet tos nevar izveidot ar tik lielu izturību. 

Riteņu diametrs  ir svarīgs. Jo lielāki, jo skrejritenis ātrāks un komfortablāks. Bet pavisam lielie paredzētie ekstremālai braukšanai pa kalniem, kas nav nepieciešams pilsētā. Iesākumā pavisam noteikti nav nepieciešamie lielie riteņi. Riepu diametrs skrejritenim, kuru redzam bildē – 16’’ priekšā un 12’’ aizmugurē. Lielais skrejritenis aprīkots ar bremzēm gan priekšā, gan aizmugurē, riepās ir pumpējamas. Un pilsētas centrā  viņš var sasniegt velosipēdu ātrumu – 15 km/stundā. Bet ātrums ir atkarīgs no tā, cik ātri spēj atstumties ar kāju. 

Šīs modelis (kurš redzams bildē) aprīkots ar kājiņu, bet var pievienot gan groziņu, gan lukturi, gan slēdzeni, gan pudeļu turētāju un citus aksesuārus.

Kā izvelēties visērtāko sēdekli?

Šaurie un cietie paredzēti gariem vai sporta braucieniem. Platie un mīkstie sēdekļi paredzēti mierīgai kustībai pa pilsētu. Taču ir svarīgi zināt: jo mazāk jūsu ķermeņa punktu saskaras ar sēdekli, jo labāka asinsrite. Tāpēc  šaurākie sēdekļi ir paredzēti ilgstošākiem braucieniem. Savukārt platākie sēdekļi ir ērtāki. Pilsētas velosipēdu sēdekļi ir ļoti augsti, taču nenoslogo rokas, savukārt platie sēdekļi ir uz atsperēm, kas palielina komfortu braukšanas laikā.

Foto: Nora Krevņeva

Neaizmirstiet arī par papildus aksesuāriem: atpakaļskata spoguli, atstarotājiem, cimdiem, vesti un aizsargķiveri. Un iepazīstieties ar brošūru, kas paredzēta velosipēdistiem un izveidota sadarbībā ar Rīgas domes Satiksmes departamentu – tur jūs atradīsiet galvenos veloceliņu un velojoslu maršrutus, padomus velosipēdu izvēlei, informāciju par bērnu pārvadāšanu, ceļu satiksmes noteikumiem un ceļa zīmēm.

Kārlis Berlands
rīdzinieks, mountain bike sacensību dalībnieks

Cita informācija velobraucējiem mūsu portālā:

Padomi: Kā pasargāt savu velosipēdu no zagļiem

Ceļu satiksmes noteikumu jaunumi velosipēdistiem: divriteņu rumaki „noņemti” no trotuāriem

Izbrauc Rīgu ar velosipēdu: cik galvaspilsētā veloceliņu?