Kā ziemā tīra ielas un cik tas maksā?

30. Novembris

Iepriekš prognozēt ielu uzturēšanas izmaksas ziemas periodā nav iespējams, jo tās atkarīgas no laika apstākļiem un sniega apjoma. Šogad ielu, tiltu un satiksmes pārvadu uzturēšanai piešķirts finansējums 17,6 miljonu eiro apmērā. Parasti aptuveni puse budžeta tiek tērēta ziemas darbiem. Kā un kas īsteno uzturēšanas darbus?


Tehnikas vienības

Ziemas uzturēšanas darbus veic kopā 59 ziemas tehnikas vienības  – 34 kompleksās ielu tīrāmās un kaisāmās mašīnas, 16 ietvju tīrāmās un kaisāmās mašīnas, 7 autogreideri, 2 sniega savācēji.

Uzturētāji

Rīgas domes Satiksmes departamentam uz pieciem gadiem ir noslēdzis līgumus par uzturēšanas darbu veikšanu ar P/S “Daugavas labā krasta uzturētājs” un P/S “Daugavas kreisā krasta uzturētājs”. Ziemas sezonā, uzturētāji atbild par  brauktuvju, tiltu un sabiedriskā transporta pieturvietu atbrīvošanu no sniega un apstrādi ar pretslīdes materiālu. Savukārt par visām pārējām teritorijām, tai skaitā trotuāriem, atbildīgi pieguļošo teritoriju īpašnieki vai apsaimniekotāji.

Budžeta izlietojums

Rīgas domes Satiksmes departamentam ir izdalīts budžets ielu, tiltu un pārvadu uzturēšanai visa gada garumā, paredzot, ka vislielākie tēriņi būs tieši ziemas mēnešos – decembrī, janvārī, februārī un martā, kad aktuāli ir sniega tīrīšanas un sniega izvešanas darbi. Pārējie līdzekļi ir atvēlēti ielu, tiltu un pārvadu attīrīšanai no smiltīm pavasara un vasaras periodā, bedru lāpīšanai, grantēto ielu greiderēšanai, zaļo zonu pļaušanai, un citiem, ar brauktuvju uzturēšanu, saistītiem darbiem. Protams, ja ziema ir ļoti sniegota, uzturēšanas darbi izmaksā pieaug, un var gadīties, ka nauda sāk pietrūkt. Bet tas nenozīmē, ka darbi apstāsies un pilsēta grims sniegā. Rīgas dome tādos gadījumos piešķir papildus līdzekļus.

Par prioritātēm ielu tīrīšanā

Arī šogad, atkarībā no sniega apjoma, vispirms tiek tīrītas maģistrālās ielas, kurās ir intensīva satiksme vai sabiedriskā transporta kustība, tilti un satiksmes pārvadi.

Kaisīšana un tīrīšana

Jāņem vērā, ka ielu attīrīšana no sniega un kaisīšana ir atkarīga no laika apstākļiem.

Ja temperatūra ir pastāvīga un bez sniegšanas, tad kaisīšanas darbi nav nepieciešami, savukārt, ja gaisa temperatūra ir svārstīga - naktī mīnusi, bet pa dienu plusi, tad uz ielām veidojas apledojums un kaisīšana ir regulāra.

Piemērs:

Sociālos tīklus Facebook un Twitter pāršalc rīdzinieku neapmierinātība: savos kontos pilsētas iedzīvotāji publicē bildes un komentārus, izsakot sašutumu par sāls daudzumu uz ietvēm, brauktuvēm, veloceliņiem  un sabiedriskā transporta pieturvietās. Rīgas domes Satiksmes departaments šo situāciju komentē sekojoši: tehniku, kas kaisa brauktuves ar nātrija hlorīdu, pirms izbraukšanas ieprogrammē  konkrētā režīmā, kas atbilst laika apstākļiem – noteikti maisījuma grami uz vienu kvadrātmetru. Departaments, tāpat ka iedzīvotāji, novērtē kaisīšanas rezultātus kā faktu. Kā rezultātā uzturētājiem tika lūgts sniegt paskaidrojumus. Saņemts atzinums, ka kaisītājam bijušas tehniskas problēmas, kas nu jau ir novērstas. Savukārt, runājot par sabiedriskā transporta pieturvietām, kur kaisīšana tiek veikta ar rokām, departaments devis uzdevumu atbildīgajiem pieturvietu uzturētājiem rūpīgi izvērtēt nepieciešamo izmantoto nātrija hlorīda apjomu, lai turpmāk šādas situācijas neatkārtotos.

Savukārt uzturēšanas darbus sniegotā dienā ietekmē vairāki faktori

  • sniega tehnikas daudzums - ja ir ilgstoša, intensīva snigšana, ziemas tehnika nespēj ar visu tikt galā uzreiz;
  • vienas tehnikas vienības maršruts ir vidēji 3h ilgs;
  • pilnībā attīrīt brauktuves no sniega kārtas var sākot no 3h pēc snigšanas beigām;
  • tehnika iekļaujas kopējā satiksmes plūsmā, līdz ar to sastrēguma stundās var likties, ka tehnika vispār nestrādā;
  • autovadītāju prasmes;
  • transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis, vai tas ir aprīkots ar ziemas riepām utl.

Piemērs:

Rajona ielas var iztīrīt tikai dienas laikā, jo vakaros un naktīs tajās ir novietoti personīgie transporta līdzekļi un sniega tehnika fiziski netiek cauri (tāpēc bieži novērojas, ka traktors atbrauc, un pabrauc garām). Lai šo risinātu, tiek izvietotas pagaidu ceļa zīmes “apstāties un stāvēt aizliegts”, diemžēl, tās bieži neņem vērā, kavējot uzturētāju darbu.

Savukārt, lai atvieglotu dzīvi visiem pilsētas iedzīvotājiem dienās, kad pilsēta vienkārši grimst sniegā, kā risinājumu Rīgas dome ir ieviesusi puteņa biļetes. Tās atslogo ielas no privātā transporta, ļaujot brīvi kursēt sabiedriskajam transportam, kā arī speciālā tehnika ātrāk var veikt ielu attīrīšanas un kaisīšanas darbus.

Autovadītāji un iedzīvotāji var ziņot par stipri aizsnigušiem Rīgas ielu posmiem, zvanot pa tālruni 80003600, vai rakstot Rīgas domes satiksmes departamenta Twitter kontā @rdsvc.