Kā no sniega tiek tīrītas tramvaju sliedes?

12. Februāris

Kilometriem sliežu, pa kurām katru dienu kursē aptuveni simts tramvaji, ziemā no sniega attīra īpaša tehnika. Visvecākais un tajā pašā laikā visizturīgākais sliežu tīrīšanas tramvajs ir ar garu vēsturi un savu dvēseli. Tieši šajā tramvajā arī Rīga.lv korespondenti devās tīrīt galvaspilsētas tramvaju līnijas.


Sākumā mēs devāmies uz vietu, kur īpašais sniega tīrīšanas tramvajs “atpūšas” – Rīgas 3. tramvaju depo Maskavas forštatē. Kā stāsta darbinieki, iespējams, ka šis tīrīšanas tramvajs ir būvēts no pasažieru vagona, no pirmā to “metiena” – 1901. gadā. Padomju laikos tika nomainīta tramvaja īpašais aprīkojums, nesen tam tika uzstādīta mūsdienīga tīrīšanas birste.

“Mums ir viens ticējums – mūsu ziemas tehnika ir gatava darbam tikai vasarā,” smejoties stāstu uzsāk “Rīgas satiksmes” īpašā tramvaja vadītājs Andrejs Kovaļovkis. “Reizēm tehnika nevar izturēt ziemas darba grafiku, bet cilvēki var. Bija reiz šāds gadījums: vienas maiņā darboties atteicās trīs vagoni un nācās pārsēsties ceturtajā. Tehnika nogurst, bet tu turpini strādāt.”

Izbraucot no depo pa Frīdriķa ielu, mēs dodamies uz Ķengaraga pusi. Andrejs pastāsta, ka vēl bērnībā viņš sapņoja par dzelzceļu un tehniku, bet 17 gadu vecumā ieradies lūgt darbu pie tramvajiem. Sasniedzot pilngadību, viņš ieguva vadītāja tiesības un uzreiz sāka pārvadāt pasažierus. Rīgas tramvaju parkā nav neviena sastāva, ar kuru Andrejs neprastu braukt.

Foto: Riga.lv

 “Atbildība ir visur – vienalga, vai tu pārvadā pasažierus vai strādā ar īpašo apkalpošanas tehniku,” stāsta Andrejs, piemetinot, ka tas nav darbs, bet gan dzīvesstils.

Nokļūstot Ķengaragā, mēs dodamies apkārt tiltam. Tā kā pa šiem ceļiem tramvaji nebrauc, vadītājam bija jāpieliek lielas pūles, taču jau pēc 15 minūtēm, pēc sīvas cīņas ar uz sliedēm sapresēto sniegu, mēs varējām doties uz centra pusi.

“Bez savu darba pienākumu pildīšanas tev ir arī jāseko līdzi automobiļiem, kas atstāti ielu malās, kājāmgājējiem uz ietvēm un gājējiem, kuri šķērso ielas. Ja ietves jau ir notīrītas, mēs izslēdzam birsti un braucam tālāk, lai nebūtu tā, ka mēs notīrām sliedes, bet pēc tam kādam citam būs jādara savs darbs no jauna. Tāpēc mūsu darbā ir svarīgi skatīties uz to, kas notiek pilsētā, pastāvīgi domāt, nevis braukt aizvērtām acīm,” atzīmē Andrejs, sakot, ka tramvaju vadītājiem ir savs joks: “tas, kurš strādā tramvajā, uz teātri neiet”.

 “Vasarā, kad mēs naktīs laistījām ielas un sliedes, bija interesants atgadījums. Darba vagonam ir atvērta telpa, kurai nav nekāda pārsega. Atgriežoties depo, es tur atradu guļošu vīrieti. Pa kuru laiku viņš tur iekāpa, es nezinu, taču apsargiem nācās viņu modināt. Kad viņš pamodās, jautāja, kurā pilsētā viņš atrodas,” smaidot pastāstīja Andrejs.

Foto: Riga.lv

Lielāko baudu Andrejam darbs sagādā ar to, ka cilvēki, kuri sniega laikā brauc tramvajos, praktiski nekavē darbu. “Tieši tā arī ir galvenā motivācija, lai ar visu sirdi un atbildīgi attiektos pret pilsētas tramvaja līniju tīrīšanu,” atvadoties improvizētā pieturā, tieši pie gājēju pārejas, kas atrodas pie Brīvības pieminekļa, mums pastāstīja Andrejs Kovaļovskis.