Ceļu satiksmes noteikumi: kas jāzina velosipēdistiem

20. Aprīlis

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (52,1%) periodiski brauc ar velosipēdu, bet tikai 9,9% valsts iedzīvotāju ar šo ekoloģisko transportlīdzekli pārvietojas regulāri. Iemesls – sliktās attiecības ar citiem satiksmes dalībniekiem: autovadītājiem un kājāmgājējiem. Taču tagad ar likumu noteikta velosipēdistu atrašanās uz braucamās daļas. Atgādinām, ka 2016. gadā spēkā stājās jaunie Ceļu satiksmes noteikumi. Galvenais  – velosipēdisti ir „noņemti” no trotuāriem.


Trotuārs vai veloceliņš?

Ceļu satiksmes noteikumi īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Jaunie noteikumi paredz, ka velosipēdistiem ir jāpārvietojas pa tiem paredzēto infrastruktūru, bet, ja tādas nav, tad pa brauktuvi vai izņēmuma gadījumā - pa ietvi, kur priekšroka dodama gājējiem. Izņēmuma gadījumi: remonts, laika apstākļi, pārlieku intensīva satiksme, šaura, bīstama brauktuve, u.c.

Ja nav īpašas velojoslas vai veloceliņa, braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem. Bet gājējiem uz ietves ir priekšroka.

Kāpēc visi velosipēdisti nedrīkst braukt pa trotuāriem? Speciālisti skaidro: situācija uz braucamās daļas ir prognozējamāka. Lielākā daļa autovadītāju pārvietojas pēc noteikumiem, vēro atpakaļskata spoguli, ko nevarētu teikt par kājāmgājējiem. "Latvijas Fakti" veiktas pētījums liecina, ka 48% velosipēdistu izvēlas braukt pa brauktuvi. Tās priekšrocības ir ērtums, ātrums un drošums. Proti, uz brauktuves satiksmes ir prognozējamāka līdz ar to arī drošāka un raitāka, savukārt uz ietves var pēkšņi parādīties neprognozējami šķēršļi: no vārtrūmes izskriet bērns vai suns, gājējs var strauji mainīt kustības virzienu u.c. negaidīti šķēršļi.

Tā kā gājējiem uz ietves ir priekšroka,  velosipēdistiem jāizvēlas braukšanas ātrums, kas neapdraud un netraucē gājējus.

Velosipēdistu tiesības

Velosipēdistam, kas pārvietojas pa braucamo daļu vai velojoslām, nepieciešama vadītāja apliecība. Tiesības var saņemt no 10 gadu vecuma visās CSDD nodaļās vai Rīgas Motormuzejā. Apmācības nav obligātas, bet ieteicamas. CSDD iesaka izmantot portālu www.berniem.csdd.lv.

Velo apliecība un eksāmens ir bezmaksas.

Braukt bez tiesībām pa ceļu nav atļauts nevienam, arī pa velojoslu. Izņēmumu piemērs: bērni neatkarīgi no vecuma drīkst braukt ar velosipēdu bez tiesībam patstāvīgi dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos un vietās, kur nepārvietojas mehāniskie transportlīdzekļi. Kā arī līdz 10 gadu vecumam pa velojoslu vai trotuāriem vecāku klātbūtnē.

Par to plašāk varat skatīt šeit

Velosipēdistu pārbaudes veic Valsts policija. Vadītāja apliecība jāņem līdzi. Velojosla (velo infrastruktūra) nav izņēmums, arī braucot pa to, līdzi ir jābūt vadītāja apliecībai. Runājot par velosipēdistu tiesībām, pat, ja tās brauciena laikā nav velosipēdistām klāt, policisti jebkurā gadījumā to esamību vai neesamību var pārbaudīt datu bāzē.

Ar velo drīkst braukt, ja ir saņemta augstākas kategorijas mehānisko transportlīdzekļu vadītāja apliecība.

Velosipēds un bērni

Jebkāda vecuma bērni bez tiesībām ar velosipēdu var patstāvīgi pārvietoties pa pagalmiem, parkiem un citām vietām, kurās nav mehāniskā transporta kustības. Protams, pavisam maziem bērniem jābūt vecāku uzraudzībā. Patstāvīgi braukt pa brauktuvi vai nomali atļauts personām, kas nav jaunākas par 10 gadiem (ja ir nokārtots eksāmens un saņemta velo vadītāja apliecība). Braukt pa brauktuvi vai nomali pilngadīgas personas pavadībā atļauts bērniem, kas ir vecāki pa 7 gadiem. Bērniem līdz 10 gadu vecumam, obligāti  jābrauc ar pavadoni, kas ir pieaugušais ar tiesībām.

Bērniem obligāti jālieto aizsargķivere, tai jābūt aizsprādzētai. Ķivere ir obligāta līdz 12 gadiem. Pēc tam – ieteicama. Velosipēdistam ceļu satiksmē gan dienā, gan naktī ir jābūt labi redzamam. Redzamību nodrošina atstarotāji, lukturi (tumsā), ja to nav – veste ir obligāta.

Vēlreiz atkārtojam, ka bērniem līdz 12 gadiem ar velosipēdu pārvietoties pa trotuāru ir atļauts (turoties labajā pusē un ievērojot kājāmgājēju kustību), īpaši, ja tuvumā nav velo infrastruktūras. Pa veloceliņiem un velojoslām drīkst pārvietoties jebkāda vecuma bērni, taču līdz desmit gadu vecumam – pieaugušo pavadībā. Un no 10 gadu vecumam jābūt tiesībam. 

Līdz septiņu gadu vecumam bērnus var pārvadāt īpašā krēslā, kas piestiprināts pieaugušo velosipēdam. Drošības apsvērumu dēļ krēslu labāk stiprināt aiz pieaugušā velospiēdista muguras. Bērnam noteikti jāvelk aizsargķivere, kā arī apģērbā jāiekļauj atstarojoši elementi. Bērnu var pārvadāt arī īpaši aprīkotā piekabē. Uz piekabi attiecas tie paši noteikumi, kas uz velosipēdu – tai jābūt aprīkotai ar atstarojošiem elementiem, savukārt tumšajā diennakts laikā – ar sarkanu gaismiņu aizmugurē.

Apģērbs un aksesuāri

Diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamības redzamības apstākļos velosipēdam jābūt aprīkotam ar gaismu atstarojošiem elementiem, kā arī iedegtiem gaismas lukturīšiem - priekšā jādeg baltam gaismas lukturim, aizmugurē - sarkanam. Ieteicams, lai mugurā būtu spilgtas krāsas apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem (līdz 12 gadiem arī ķivere ir obligāta). Velosipēdistam satiksmē gan dienā, gan naktī ir jābūt labi redzamam. Redzamību nodrošina atstarotāji, lukturi (tumsā), ja to nav – veste ir obligāta. Svarīga detaļa: zvaniņš vai klaksons.

Velosipēdam  vienmēr ir jābūt tehniskā kārtībā, tai skaitā aprīkotam ar bremzēm.

Citi noteikumi

Ir arī citas svarīgākās prasības, kuras riteņbraucējiem noteikti ir jāievēro:

  • braucot pa brauktuvi vai nomali, velosipēda vadītājam ir jābūt velosipēda vai jebkura mehāniskā transportlīdzekļa vadītāja apliecībai;
  • velosipēdu vadītājiem jābrauc vienā rindā tuvāk brauktuves labajai malai;
  • ar velosipēdiem atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ja uzstādīta attiecīgā papildzīme;
  • ‌ielas un gājēju pārejas šķērsošana: nenokāpjot no velosipēda, atļauts šķērsot brauktuvi pa ietves vai nomales iedomāto turpinājumu, kā arī, netraucējot gājējus un gājēju ātrumā, pa gājēju pārejām – gan pa tādām, kas aprīkotas ar luksoforu, gan pa neregulējamām (bez luksofora). Pirms brauktuves šķērsošanas velosipēdistam savlaicīgi jāsamazina ātrums, nepieciešamības gadījumā – jāaptur braucamais un jāpārliecinās par drošību;
  • precīzāk noteikti kreisā pagrieziena veikšanas varianti: jāizvēlas drošākais pagrieziena veikšanas veids, lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, izvērtējot ceļa veidu (vienvirziena, divvirzienu, joslu skaits, atļautie braukšanas virzieni tajās utml.) un satiksmes intensitāti;
  • novēršot juridisko normu dublēšanos, jaunie Ceļu satiksmes noteikumi saskaņoti ar Ceļu satiksmes likumu – atbilstoši likumam braukt ar velosipēdu ceļu satiksmē patstāvīgi atļauts no 10 gadu vecuma, jābūt velosipēdista apliecībai;
  • ir aizliegts vadīt velosipēdu, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles.

Vairāk noderīgas informācijas par jaunajiem noteikumiem iespējams atrast īpašajos CSDD videosižetos, kas radīti kampaņas „PIEKLĀJĪBA VIENO!” ietvaros.

Foto: infografika

Video skaidrojumi ir izveidoti par būtiskākajām izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos, kas jāpārzina gan velobraucējiem, gan arī pārējiem satiksmes dalībniekiem. Piemēram, kā veicams kreisais pagrieziens, braucot ar velosipēdu, vai kuros gadījumos atļauts braukt pa ietvi gājēju ātrumā, gan arī bīstamām situācijām ceļu satiksmē. Proti, kā velosipēdistam jāapbraucams ielas malā stāvošs transportlīdzeklis vai kas ir jāievēros dzīvojamā zonā:

Foto: infografika

Ceļu satiksmes negadījumi un sodi

Palielinoties riteņbraucēju skaitam ceļu satiksmē, pieaug arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti.  Pērnā gada  uz ceļiem bojā gājuši 157 cilvēki,  no kuriem bija 7 velosipēdisti.

Lai arī statistikas dati liecina, ka negadījumu skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti, ir samazinājies, policija aicina būt vērīgiem un atgādina, ka arī velosipēdisti ir ceļu satiksmes dalībnieki, uz kuriem attiecas visas ceļu satiksmē minētās prasības. Proti, ceļu satiksmes noteikumu izpratnē velosipēda vadītājs ir transportlīdzekļa vadītājs, kurš par šonoteikumu ievērošanu nes atbildību.

Par transportlīdzekļa vadīšanu konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles, bet nepārsniedz 1,0 promili, — velosipēdistu soda 40 eiro apmērā. Par alkohola koncentrāciju asinīs līdz 1,5 promilei – 120 eiro, savukārt, ja alkohola koncentrācija asinīs ir augstāka par 1,5 promili – 170 eiro. Tāpat sods sagaida tos, kas atsakās iziet medicīnisko pārbaudi, lai noskaidrotu alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu klātbūtni, ja transportlīdzekļa vadītājs iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā.

Vairāk informācijas par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu iespējams atrast šeit.


Lasiet arī  - Kādu velosipēdu izvēlēties braukšanai pilsētā?

Izbrauc Rīgu ar velosipēdu: cik galvaspilsētā veloceliņu?

Padomi: Kā pasargāt savu velosipēdu no zagļiem