Ārsta ieteikumi: kā nepārēsties pie Jaungada svētku galda

29. Decembris, 2017

Kā jauno gadu sagaidīsi, tā to arī pavadīsi – tā vēsta sakāmvārds. Un vismazāk mēs vēlētos slimot. Īpaši tad, ja pie slimības mūs ir novedusi banāla pārēšanās vai neuzmanība. Rīgas veselības centra dežūrārsts Iļja Menis  pastāstīja, kādi piesardzības pasākumi būtu jāveic, lai nakts nebeigtos medicīnas iestādē. 


1.Gavē, gavē, līdz pilnīgi aizmirstas

Nav nekāds noslēpums, ka daudzas sievietes, un, ko gan tur slēpt, arī vīrieši, lai varētu uzvilkt savu mīļāko apģērbu un ‘nomestu’ lieko svaru, vairākus mēnešus pirms svētkiem nododas  dažādām diētām un treniņiem. Bet, iestājoties  „X”stundai , “noraujas no ķēdes”, ēdot visu pēc kārtas. Tam visam vēl pievienojot alkoholu.

Ja veselu gadu esat bijuši pareiza uztura piekritēji, nevajadzētu savus ieradumus mainīt ļoti strauji. Lai svētku galds kļūst par svinību papildinājumu, nevis par galveno nodarbi. Tā vietā, lai bezgalīgi pildītu šķīvjus, dodieties padejot, komunicējiet ar svinību viesiem. Lai apēstu mazāk, varat biežāk doties ārā, svaigā gaisā (kārtīgi apģērbti!!!).

2.Pankreatītu nevar atlikt par vienu dienu

Visbiežākie gastroenteroloģijas nodaļas apmeklētāji pēc Jaungada svētkiem ir cilvēki, kas ir “aizmirsuši” par savām diagnozēm un atļāvušies apēst vairāk, nekā pieļaujams. Parasti uz svētku galdiem ir lērums ēdienu ar “kaitīgām” sastāvdaļām – kāds gan būtu rasols bez marinētiem gurķiem un majonēzes! Cilvēkiem ar gastrītu, holecistītu, kuņģa čūlām un pankreatītu pat svētku dienās jācenšas izvairīties no trekniem, kūpinātiem un ceptiem produktiem. Ieteicams dod priekšroku mazāk treknai gaļai – vistai un tītaram.

3.Salātu uzglabāšanas termiņš – ne vairāk kā 24 stundas

Viena no biežākajām pēcsvētku gastroenteroloģiskajām problēmām ir parasta saindēšanās. Jāgatavo tik daudz, cik varēsiet apēst jūs un jūsu viesi. Jāsaprot, ka salāti, kas sajaukti ar majonēzi vai krējumu, nedrīkst tikt uzglabāti ilgāk par 24 stundām, pat ledusskapī. Tāpēc nav vērts censties pabarot Jaungada svētku viesus ar veselu baseinu rasola.

4.Vēlais galds – divas stundas pirms miega

Jāatzīst, ka Jaungada svinību laiks nav tas labākais, lai ieturētu maltīti, bet vēl jo vairāk – lai pārēstos. Lai naktī nemocītu murgi un vēlme doties uz tualeti, nevajadzētu aizmirst: pēdējā ēdienreize jāietur ne vēlāk kā divas stundas pirms došanās pie miera. Ja gatavojaties doties gulēt piecos rītā, ar vienu ikru sviestmaizi vienos naktī būs gana, tāpēc pievērsiet uzmanību pulkstenim ne tikai pusnaktī!

Kuņģa un zarnu trakta slimību profilaksei svētkos nepieciešams dzert daudz ūdens: tas uzlabo gremošanu un kuņģa hormona gastrīna produkciju – tas atbild par asins cirkulāciju un kuņģa motorikas stimulāciju. Pirms svētkiem vēlams apēst nedaudz dārzeņu salātu, kas gatavoti ar augu eļļu. Sāta sajūta palīdzēs izvairīties no pārēšanās.

5.Sekojiet līdzi bērniem un mandarīniem

Un arī konfektēm. Kamēr vecāki ir aizņemti ar kulinārijas meistardarbiem pie plīts, bērni tieši šos divus produktus patērē milzīgos daudzumos, ja tie nav kārtīgi paslēpti. Bez gremošanas problēmām, atteikumiem no kārtīga ēdiena brokastīs, pusdienās un vakariņās, konfektes un mandarīni var arī izraisīt alerģiskas reakcijas izsitumu un apsārtumu veidā.

6.Dzert vai nedzert

To katrs izlems pats. Jo diez vai jāatgādina par kaitējumu, ko ķermenim nodara pārmērīga alkohola lietošana. Ļoti svarīgi ir ņemt vērā, ka, lietojot jebkādu alkoholu, ir nepieciešamas uzkodas. Un, jo vairāk ēdiena, jo mazāka reibuma pakāpe. Taču kombinācijā ar treknu pārtiku iespējams panākt pretēju efektu: kuņģa un zarnu trakta slimību saasināšanās.

Svarīgi zināt: reti kuras zāles ir saderīgas ar alkoholu. Ja cilvēks ir saslimis vai cieš no hroniskas saslimšanas un lieto medikamentus, tad alkoholu labāk nelietot. No rīta, kad moka paģiras un galvassāpes, ārsti neiesaka lietot pretsāpju līdzekļus lielos daudzumos. Atgūties no paģirām palīdz vitamīni B1, B6, C un magnijs. Tāpat ieteicams dzert daudz ūdens. Lai samazinātu paģiru simptomus, svētkos nav ieteicams smēķēt.

7.Kā izvairīties no pārēšanās

Lai gūtu sāta sajūtu, kuņģim kā minimums nepieciešama pusstunda. Tāpēc starp ēdienreizēm izbrīvējiet pārtraukumus, piemēram, dodoties dejot vai pastaigā, ēdiet mazas porcijas un dzeriet vairāk ūdens. Vislabāk būtu kārtīgi paēst dienas laikā, bet vēlam vakaram labāk atstāt tikai augļus un vieglus dārzeņu salātus, kas sajaukti ar olīveļļu.

Ja jūs jau esat pārēdušies, tad nākamajā dienā pārtikas pārstrādei palīdzēs liels šķidruma daudzums – ūdens un zaļā tēja. Nepalīdzēs fermentu preparāti (Mezim Forte, Festal, Enzistal, Kreon, aktīvā ogle).

Jebkurā gadījumā, ja nav izdevies novērst nelaimi, pēc padoma vislabāk vērsties Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā (tālrunis 113) vai zvanot uz dežūrējošā ģimenes ārsta konsultatīvo tālruni 66016001.

Iļja Menis
Rīgas veselības centra dežūrārsts