Ar ko ir bīstama D vitamīna nepietiekamība: speciālista padomi

27. Februāris

D vitamīna nepietiekamība vienā mirklī nekādus akūtus simptomus neizraisa – cilvēks to parasti nepamana. Bet problēmas ir saistītas ar to, ka, šīs vielas pazemināta līmeņa gadījumā, neuzsūcas kalcijs, tādējādi organisms to sāk izskalot no kauliem. Rīgas 1. slimnīcā un Rīgas Dzemdību namā konsultējošā uztura speciāliste Liene Sondore intervijā ar portālu riga.lv pastāstīja, kā uzzināt, vai jūsu D vitamīna līmenis atbilst normai, un ko darīt, ja tā nav.


Kā D vitamīna nepietiekamība var būt bīstama?

D vitamīns ir nepieciešams gan pieaugušajiem, gan bērniem. Ja tā līmenis ir nepietiekams, bērniem tas var novest pie rahīta, savukārt pieaugušajiem – pie osteomalācijas, jeb vienkāršākiem vārdiem – mīkstiem kauliem. Šis vitamīns ir nepieciešams augšanas un šūnu attīstības procesam. Tāpat D vitamīns nepieciešams imūnsistēmai, nervu un hormonālajām sistēmām.

D vitamīns kopā ar parathormonu nodrošina skeleta normālu attīstību, atbild par kalcija un fosfora uzsūkšanos, piedalās kalciju transportējošā olbaltuma veidošanā.

D vitamīna trūkuma simptomi: vai tādi pastāv?

Visbiežāk D vitamīna trūkums izpaužas ar nogurumu, sliktu pašsajūtu, ko bieži vien skaidro ar miega trūkumu, stresu, trauksmi un citiem faktoriem. Pēc uztura speciālistes Lienes Sondores vārdiem, gandrīz visiem ziemeļvalstu iedzīvotājiem ir D vitamīna trūkums. Šī viela tiek uzņemta ar ultravioletajiem stariem, bet saulainu dienu Latvijā ir maz.

Pietiekams D vitamīna daudzums organismā, iespējams, mazina risku saslimt ar piena dziedzeru, resnās zarnas, prostatas audzējiem, tam ir saistība ar sirds asinsvadu slimību profilaksi, ar insulīna rezistenci , nakts aklumu, parodontozi, folikulāro dermatītu u.c. saslimšanām. Tā kā D vitamīns, kas drīzāk ar savu iedarbību ir pieskaitāms pie hormoniem, ir ļoti svarīgs kā lieliem, tā maziem!

Kā uzzināt, vai organismā ir pietiekami daudz D vitamīna?

Var veikt maksas analīzi laboratorijā. Tas ir asins izmeklējums un netiek iekļauts valsts apmaksāto medicīnisko pakalpojumu sarakstā.

Ko darīt, ja šī vitamīna līmenis ir pamazināts?

Uz laboratorijas izmeklējuma pamata nepieciešama ģimenes ārsta recepte un katru rītu jādzer D vitamīna kapsula vai jālieto eļļas pilienu veidā. “Solārijs nepalīdzēs. Ar ēdienu D vitamīna trūkumu izlabot nav iespējams – pirmkārt, šo vitamīnu satur ļoti maz produktu – pavisam nedaudz atrodams sviestā, olu dzeltenumos, pētersīļos, treknās zivīs. Vairāk D vitamīna būs baravikās, bet tās arī mēs neēdam katru dienu!Bet cilvēks nevar šos produktus apēst tik daudz, lai novērstu vitamīna trūkumu. Kas attiecas uz saules gaismu, mūsu platuma grādos cilvēkam katru dienu pilnīgi kailam 15 minūtes būtu jāpavada svaigā gaisā, laukā! Visas 365 dienas gadā,” stāsta uztura speciāliste. Ieteikums jaunajām māmiņām būtu neapklāt bērnu ratiņus kā šobrīd ir modē ar lakatiem un dvieļiem! Mazuļa ādiņai ir nepieciešama gaisma un saulīte!

Jāatzīmē, ka kaitējumu veselībai var nodarīt arī pārāk liels D vitamīna daudzums – asinīs palielinās kalcija līmenis, kas kaitē asinsvadiem, sirdij un nierēm. Pēc uztura speciālistes Lienes Sondores vārdiem, viss ir labi, ja tiek ievērots līdzsvars.

Svarīgi ir atcerēties, ka D vitamīns ir taukos šķīstošs, tā uzsūkšanai tauki un žultsskābes ir nepieciešami.

Foto:

Lasiet arī: