5 ieguvumi, ko sniegs velojosla Krišjāņa Barona ielā

24. Marts, 2015

Pagājušajā vasarā tika uzsākts Krišjāņa Barona ielas rekonstrukcijas projekts, izveidota atsevišķa velosipēdu josla visas ielas garumā – no Vecrīgas līdz pat Gaisa tiltam. Kādu labumu tā sniegs iedzīvotājiem?


1. Drošība un ērtība riteņbraucējiem
 
Rīgas centrā pašlaik jau ir ierīkotas trīs velojoslas – Elizabetes, Dzirnavu un Lāčplēša ielās. Pa tām var šķērsot daļu pilsētas centra, piemēram, no ostas nokļūt Krasta ielā. Šogad dome turpina īstenot nākamos velojoslu tīkla posmus virzienā centrs – Jugla/Mežaparks.  Brīvības gatvē aiz Gaisa tilta jau kādu laiku ir ierīkots lielisks veloceliņš. Tagad līdz tam varēs ērti nokļūt pa jauno Krišjāņa Barona ielas velojoslu.
 


2. Klusums namu iemītniekiem
 
Ja pavērsiet skatienu uz centra namu augšējo stāvu logiem, redzēsit, ka daudzi no tiem ir tukši. Tas rada pamestības sajūtu. Uzskatāms piemērs ir nams Krišjāņa Barona un Merķeļa ielas stūrī. Apakšstāvā atrodas veikali, bet augstāk ir pilnīgs klusums, logi apputējuši un nekas neliecina par dzīvības klātbūtni. To ir viegli saprast - kuram gan patīk elpot  izplūdes gāzes  un dzīvot tik trokšņainā vietā, kur automašīnu plūsma nerimst cauru diennakti. Statistika liecina, ka pēdējo 10 gadu laikā uz citām apkaimēm pārcēlušies apmēram puse pilsētas centra namu iemītnieku. Kā apturēt šo plūsmu? Pilsētas centru vajag padarīt par klusu, zaļu un omulīgu vietu. Velojoslas palīdz īstenot Rīgas domes stratēģiju - iespējami mazināt vieglo automašīnu kustību pilsētas centrā, priekšroku dodot gājējiem un riteņbraucējiem.
 


3. Gājēju drošība
 
Neraugoties uz pašreizējiem apstākļiem, velosipēdisti kuplā skaitā jau tagad pārvietojas pa Rīgas centru. Daudziem ir grūti iedomāties savu dzīvi bez šī noderīgā, vieglā un salīdzinoši lētā transporta līdzekļa. Bet tur, kur nav velojoslu, vairums brauc pa gājēju ietvēm. Dažviet Kr. Barona ielā tās ir visai šauras. Likumsakarīgi, ka tieši tur notiek 80% ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti riteņbraucēji. Un, kā likums, smagāk cieš tieši gājēji. Riteņbraucēji ir jānošķir no gājējiem kopīgās drošības labad.
 


4. Uzņēmēju ieguvumi
 
Ļoti priecīgi un apmierināti par jaunajām velojoslām Dzirnavu, Elizabetes un Lāčplēša ielā ir  kafejnīcu īpašnieki. Šovasar daudzi no viņiem pie tām ierīkos āra terases. Iepriekš viņi tās neveidoja, jo blīvā automašīnu plūsma traucēja pie āra galdiņiem sēdošiem apmeklētājiem. Čaka iela ir labs piemērs tam, kā  intensīva satiksmes plūsma degradē ielas dzīvi. Tajā notiek gausa tirdzniecība, tostarp īpašumu jomā, jo tā nav pievilcīga dzīvei. Būtu muļķīgi atkārtot šo skumjo pieredzi arī Kr. Barona ielā! Uzņēmēji jau tagad rēķinās ar ieguvumiem, ko sniegs velojoslu izveide Barona ielā, jo, kā  liecina statistika - klusākās vietās sekmīgāk attīstās mazā un vidējā uzņēmējdarbība.
 


5. Tīrs un svaigs gaiss
 
Pašlaik Rīgas centra gaisa piesārņojums ir augstāks par pieļaujamo. Eiropas Komisija pieprasa nekavējoties to samazināt, draudot ar 500 tūkstošu eiro naudassodu. Tomēr bīstamākais ir ļaunums, ko piesārņotais gaiss nodara mūsu veselībai. Putekļi no riepu, asfalta un bremžu nodiluma, kā arī kvēpi, sadegot dīzeļdegvielai, auto braukšanas laikā paceļas pat metru virs zemes. Centrālās ielas nekavējoties jāatslogo mūsu visu un, jo sevišķi, bērnu veselības dēļ!  Saskaņā ar aptaujas datiem, vairāk nekā puse rīdzinieku uzskata, ka ir jāpalielina veloceliņu skaits, savukārt automašīnu skaits – būtiski jāsamazina.